óvodapedagógus segédanyagok
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Linkek
 
Anyanyelv és gyermekirodalom
 
Bábjáték
 
Beszédművelés
 
Csop. kép. fejl.
 
Diff. ped.
 
Ének-zene
 
Matematika
 
Ped. szoc. pszich.
 
Term. ism.
 
Testnevelés
 
Tételek
Tételek : 01. Az óvodai környezetismeret fogalma, feladata, helye az óvodapedagógia rendszerében. Környezetismereti oktatás feladata, hely

01. Az óvodai környezetismeret fogalma, feladata, helye az óvodapedagógia rendszerében. Környezetismereti oktatás feladata, hely

  2004.11.13. 16:32

..

Az óvodai környezetismeret módszertan fogalma: A neveléstudomány részét képezi, amely környezetismereti anyag kiválasztásával, elrendezésével és feldolgozásával foglalkozik. Meghatározza az oktatási nevelési feladatokat. Megismertet a témakörökkel és azok összefüggéseivel, követelményekkel korcsoportonként. Megismertet a módszerekkel, eszközökkel, szervezeti formákkal, erdei óvodával, helyszínekkel. Feladata: a környező világ megismerése, tudatosítása a 3-6 éves gyermek értelmi szintjén valósághűen a valóság megismertetése során el kell érni, hogy az objektív világhoz a gyermekek sokszínű viszonya alakuljon ki. A tapasztalatok gyűjtése, szerzése mindig érzékszerveken keresztül történik, mert ez teszi lehetővé a sokoldalú megismerést az óvónéni részéről irányítottan történjen a tapasztalatátadás, mert a gyerek még nem tud szelektálni, figyelme szétszórt cél, hogy az óvónő a gyermekek tapasztalatainak gyarapítása közben fejlessze érzékelésüket, észlelésüket, megfigyelőképességüket, emlékezetüket, képzeletüket, formálja gondolkodásukat, beszédüket, alakítsa ki a kulturált magatartás helyes szokásait, fejlessze a természeti és társadalmi környezet iránti esztétikai fogékonyságukat, a helyes erkölcsi és érzelmi viszonyt. A környezeti neveléssel megvalósul: az érzelmi nevelés, értelmi nevelés, testi nevelés, esztétikai nevelés, erkölcsi nevelés (hazaszeretetre nevelés) iskolai környezetismereti oktatás megalapozása Témái: természeti környezet: - élő természet: növények, állatok (hol él, mi a haszna, stb.) élettelen természet: időjárás (napsugárzás, hőmérséklet, csapadék, szél), évszakok váltakozása (milyen az időjárás, növényzet, állatvilág, ember és a természet viszonya (az ember munkája az adott évszakban), az évszakok veszélyei, az évszakok ünnepei ember: test felépítése, egészségvédelem, természetvédelem, környezetvédelem: zöld akciók társadalmi környezet : - család: a család szerkezete, kinek mi a munkája - az óvoda - a Haza: hazaszeretetre nevelés - közlekedés A környezettel való ismerkedés áthatja az óvodai élet egészét. Az udvari játék, séták, kirándulások sokféle alkalmat kínálnak az óvónőnek arra, hogy ráirányítsa a gyermekek figyelmét a természetes és mesterséges környezet csodáira. Ha ezt a folyamatot körültekintően tervezi meg az óvodapedagógus, akkor a gyermekek tapasztalatszerzése közben fejlődik megfigyelő-, gondolkodási képességük, a beszédmegértő és nyelvi kifejezőképességük, formálódik társas magatartásuk. A természet szépségének megláttatása pedig alapozza természet iránti vonzódásukat. Tapasztalati úton történő ismeretszerzés, cselekedtetünk, tevékenykedünk a gyerekekkel, érzékszerveket vonunk be a megismerés folyamatába. Közben képességeket fejlesztünk. Megfigyelőképesség (Petike, milyen ez a kréta ? nem tudja megmondani, de ha iránytom a megfigyelés folyamatát, érzékszervekkel segítem: milyen az alakja, nagysága, milyen a tapintása, van-e illata, színe. Közben fejlődik leíró képessége, tud majd róla beszélni önállóan. Összehasonlító képesség: azonosság, különbözőség, szín, forma, zöldség-gyümölcs, ehető-nem ehető. Mérnek: testrészeikkel, falevélle, babszemekkel stb. Helyes magatartási szokásokat alakítunk: empátia, gondolkodás formálása. Ökológiai szemléletet formálunk, természetszeretetre nevelünk, környezetkultúrát alakítunk: életmód, gondolkodásmód, viselkedésmód, szokás és értékrendszer. Az óvónő módszerei: MEGFIGYELÉS: Elsősorban a gyerekek megfigyelő és gondolkodási képessége fejleszthető. Ezért már ebben a korban meg kell kezdeni az élettelen tárgyak, egyszerű természeti jelenségek, időjárási elemek, élőlények stb érzékszervekkel felismerhető tulajdonságainak megfigyelését, mindezt folyamatosan, játékos tevékenység közben. LEÍRÁS: A leírás a megfigyelt jelenségek rajzos ábrázolása, majd azok szóbali megfogalmazása visszajelzést ad a gyerek megfigyelőképességének, beszédfejlettségének szintjéről, és lehetővé teszi beszédkészdégének fejlesztését is. ÖSSZEHASONLÍTÁS: A megfigyelés és a leírás módszerének következetes gyakorlásával a gyerek képessé válik elemi összehasonlítások elvégzésére. CSOPORTOSÍTÁS: A megfigyeltek rendezése, csoportosítása. Eközben fontos az is, hogy gyönyörködhessen a természet és az emberi alkotások szépségében. MÉRÉS KÍSÉRLETEZÉS: A kísérletezést az óvodában még nem gyakorolják a gyerekek. Az óvónő által beállított kísérletek biztosítják néhány, a természetben nehezen tanulmányozható jelenség: rügyfakadás, csírázás folyamata, növények és állatok (földigiliszta, csiga) mozgása stb ? közvetlen és folyamatos megfigyelését. A kísérletek is tehát a gyerek megfigyelő- és gondolkodási képességét fejlesztik. TÁJÉKOZÓDÁS BESZÉLGETÉS, BESZÉLTETÉS ELBESZÉLÉS MAGYARÁZAT A fejlesztés mindig az érzékszervek bevonásával történik (látás, szaglás, ízlelés, tapintás, hallás) A környezetismereti oktatás helye az óvodai nevelés oktatás rendszerében: A külső világ tevékeny megismerése az óvodai nevelés egészében érvényesülő folyamat. Sokszínűsége, sokrétűsége következtében szoros kapcsolatban van az óvodai élet szinte valamennyi területével, de legszorosabban a matematikai és anyanyelvi foglalkozásokkal áll kapcsolatban. A környezetismeret egyrész felhasználja a gyermekek más területeken ? játék, munka, oktatás ? szerzett ismereteit, élményeit, tapasztalatait, másrészt a környezetismereti foglalkozásokon tanultak is elősegítik a játékban, a munkában és az oktatásban a nevelés-oktatási feladatok realizálását. a.) A játékkal való kapcsolat: a játék a 3-6 évesek alapvető tevékenységformája. b.) A munkával való kapcsolat: a cselekedtetésnek, a gyermeki tevékenységnek hangsúlyozottabb szerepe van. Az óvodások szívesen és örömmel végzik a különböző munkafajtákat (pl öntözés, gyomlálás, kapálás)

 
Pontosidő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2024. Február
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
01
02
03
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2004-08-30
 
Ősz
 
Tél
 
Tavasz
 
Témakörök
 
Kereső
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal