Tételek : 01. A lemaradás okai, típusai a személyiség különböző szféráiban |
01. A lemaradás okai, típusai a személyiség különböző szféráiban
2004.12.01. 14:25
Rendellenes fejlődés alapfogalmi rendszerének áttekintése
Retardáció:
Enyhébb eltérés, elmaradás a fejlődés általános törvényszerűségeitől, életkori normáitól.
A fejlődésben fellépő enyhébb rendellenesség, anomália. IQ értékhez köthető: 70-85-ös IQ
Olyan időleges fejlődési tempózavar, amely adekvát pedagógiai ráhatással kiküszöbölhető.
Fogyatékosság:
Súlyosabb fejlődési elmaradás, a fejlődés sérülése.
A retardáció fajtái:
1.testi retardáció
2.értelmi retardáció eredménye a diszharmonikus személyiség
3.személyiségbeli elmaradás
Az elmaradás mértéke megfelelő korrekciós neveléssel kiküszöbölhető.
A retardáció okai:
1.biogén ok = biológiai ok
2.szociogén ok = szociológiai ok
3.biogén + szociogén okok
Biogén okok:
Az agykéreg egyes területeinek lokális működési gyengesége, diszfunkciója.
Anomália: a látási, hallási és mozgási megkülönböztető képességek fejlődé...
Szociogén okok:
A szociális környezet kedvezőtlen hatásából erednek.
Elhanyagoló családi nevelés: hiányoznak a család ösztönző, viselkedési mintát nyújtó, ellenőrző, értékelő funkciói a magatartás fejlődéséhez, melyek következményei beilleszkedési nehézséghez vezetnek.
Veszélyeztető családi nevelés: mint az előbbi, csak súlyosabb változatban.
Következményei:
neurotikus tünetek,
kóros értelemzavarok,
deviancia.
Biogén + szociogén okok:
A kedvezőtlen környezeti hatások akkor súlyosabbak, ha biológiai okokkal együtt jelentkeznek. Ilyenkor fejlődési elmaradást súlyosbító tényezőkként fejtik ki negatív hatásukat.
Retardált gyerekek csoportosítása:
A retardált gyerekek csoportosítása tünetegyütteseik jellemző típusai szerint történik, mert korrekciójuk akkor eredményes, ha jellemző tünetegyüttesek szerint differenciált.
Összefoglalva:
A retardált gyerekek fejlődési rendellenességei nem állandóak, nem statikusak (merevek), totálisan megváltoztathatók, teljes mértékben korrigálhatók, ezért helyesebb esetükben időleges fejlődési lemaradásról beszélni.
Retardált gyerekek közé azok tartoznak, akiknek életkori normáikhoz viszonyítva mennyiségileg és minőségileg enyhe, részleges, időleges fejlődési elmaradásuk mutatkozik:
értelmi,
manuális,
szociális képességei terén,
szociális és cselekvéses tulajdonságaikban.
A hagyományos óvodai nevelés keretein belül korrekciós neveléssel problémáik teljes mértékben leküzdhetők.
|