Tételek : 02. Az óvodai környezetismeret anyaga. Korcsoportonkénti felépítése |
02. Az óvodai környezetismeret anyaga. Korcsoportonkénti felépítése
2004.11.13. 16:33
A környezetismereti anyag témakörökre, a témakörök témákra bomlanak. (pl a közlekedés témakör témái: autóbusz, vonat, villamos)
Az óvodai környezetismereti anyag témakörei
- természeti környezet: - élő természet: növények, állatok (hol él, mi a haszna, stb.)
élettelen természet: időjárás (napsugárzás, hőmérséklet, csapadék, szél), évszakok váltakozása (milyen az időjárás, növényzet, állatvilág, ember és a természet viszonya (az ember munkája az adott évszakban), az évszakok veszélyei, az évszakok ünnepei
ember: test felépítése, egészségvédelem,
természetvédelem, környezetvédelem: zöld akciók
társadalmi környezet : - család: a család szerkezete, kinek mi a munkája
- az óvoda
- a Haza: hazaszeretetre nevelés
- közlekedés
A témakörök és a témák nem elszigeteltek, több ponton kapcsolódnak egymáshoz. Pl az állatok témakör feldolgozásakor meghallgatjuk a gyermekek otthoni, családi élményeit, ugyanakkor kitérünk az állatok gondozásával kapcsolatos egészségügyi szokásokra is. (állatok ? testünk ? család témakörök kapcsolata)
Az óvodai környezetismereti anyag korcsoportonkénti elrendezésének szempontjai:
Az adott korcsoport ismeretei és fejlettségi szintje: A gyermekek óvodába lépésüktől iskolába kerülésükig számottevő fejlődésen mennek keresztül fizikailag és pszichikailag is. Más szinten, más mélységben képes megérteni az anyagot a 3-4 éves és az 5-6 éves óvodás. Pl a közlekedés témakörben a kiscsoportos csupán a legfontosabb közlekedési szabályokat tanulja meg, s két-három közlekedési eszközt elegendő megjegyeznie, nagycsoportban viszont már a közlekedés irányítását, a szárazföldi, vízi, légi közlekedési eszközöket és a közlekedési dolgozók munkáját is megismerik.
A környezet helyi adottságai: Figyelembe kell venni, mert ha az óvoda pl nem rendelkezik kerttel, egészen más terjedelemben lehet csak foglalkozni a növények élete című témakörrel, viszont a természetsarok ilyen irányú lehetőségeit alaposabban ki kell használni. Faluban viszont a közlekedési témakör feldolgozása korlátozódik szűkebb területre.
Az aktualitás érvényesítése: Ez nem csupán azt jelenti, hogy pl a téli jelenségekkel mondjuk ne tavasszal foglalkozzunk, hanem inkább az óvónőnek azt a kezdeményezési szabadságát, hogy a gyermekek élményei alapján felvetődő témák, vagy helyi aktualitások is lehetnek esetenként a foglalkozás anyagai.
A linearitás és a koncentrikusság: Az ismeretek lineárisan bővüljenek, koncentrikusan mélyüljenek. Ugyanaz az anyag magasabb szinten ismétlődik a nagyobb korcsoportban.
Az egyes témák komplex felfogása: Az egyes témák elrendezése, feldolgozása során valamennyi ismeretkörre gondolnunk kell, amely a 3-6 évesek számára megérthető. Pl a téli időjárás jelenségeinek megfigyelésekor beszélhetünk a fűtés kérdéséről, a fűtőanyagokról is.
A környezetismereti foglalkozások korcsoportonkénti követelményszintje:
Kiscsoport év végi követelményszintje:
Társadalmi környezet témaköreiben:
A gyermekek ismerjék és bátran mondják meg nevüket. Tudják társaik, az óvónő és más óvodai dolgozók nevét.
Biztosan igazodjanak el az óvoda helyiségeiben, udvarán.
Fogják fel, hogy valamennyien egy családhoz tartoznak.
A tanult szabályok szerint közlekedjenek, ismerjék fel és nevezzék meg a leggyakoribb közlekedési eszközöket.
A tanult testrészeket biztosan ismerjék fel. Önállóan mosakodjanak, törölközzenek. Legyenek bizalommal az orvos iránt. Tudják, hogy a betegeket az orvos gyógyítja meg.
Tudják megnevezni környezetük tárgyain a fehér, fekete, piros, kék, zöld, sárga és barna színeket. Tudjanak különböző formájú tárgyakat színük szerint csoportosítani.
Természeti környezet témaköreiben:
Biztosan ismerjék fel és nevezzék meg az év folyamán tanult virágokat, gyümölcsöket, zöldségféléket, állatokat. Szeressék a velük kapcsolatos elemi ápolási és gondozási munkákat.
Tudják a megismert gyümölcsök, zöldségfélék, állatok képét csoportosítani.
Vegyék észre a hűvösebb idő és az öltözködés közötti összefüggéseket. Tudják az eső és a szél környezeti hatását.
Középső csoport év végi követelményszintje:
Társadalmi környezet témaköreiben:
A gyermekek ismerjék meg édesapjuk, testvéreik teljes nevét és lakásuk címét.
Óvodájuk környékén biztosan, könnyen tájékozódjanak.
Legyenek képesek a környezetük tárgyait nagyság, forma, szín és funkció alapján összehasonlítani.
Vegyék észre a környezetük tárgyai, jelenségei közötti egyszerű összefüggéseket, legyenek képesek elemi általánosításokra, következtetésekre.
A tanult szabályok szerint közlekedjenek. Ismerjék környezetük közlekedési eszközeit, s az ezeken dolgozó emberek munkáját.
Ismerjék a testrészeket, az érzékszerveket és azok legfontosabb funkcióit, rendszeresen gondozzák is azokat. Ismerjék az orvos gyógyító szerepét.
Természeti környezet témaköreiben:
Ismerjék fel és tudják csoportosítani a tanult gyümölcsöket, zöldségféléket, virágokat. Legyen gyakorlatuk ápolásukban.
Tudják felsorolni a tanult ház körül élő állatokat, legyenek tisztában hasznukkal. Képről ismerjék fel a vadon élő állatokat.
Tudják, hogy télen van a leghidegebb, nyáron a legmelegebb. Legyenek az évszakokról esztétikai képzeteik.
A nagycsoport év végi követelményszintje:
Társadalmi környezet témaköreiben:
Tudják édesapjuk, édesanyjuk foglalkozását, munkájukról legyen elképzelésük.
Ismerjék az óvoda székhelyén található fontosabb intézmények helyét, szerepét. (posta, iskola, rendőrség, kórház, orvosi rendelő)
Ismerjék fel és nevezzék meg a környezetük színeinek sötét és világos változatait.
Tudják egy adott kép tárgyait, jelenségeit felsorolni, a tárgyak és jelenségek közötti összefüggéseket feltárni, hiányzó részeket képzeletben kiegészíteni.
Készség szintjén ismerjék a közlekedés tanult szabályait. Tudják aszerint csoportosítani a közlekedési eszközöket, hogy hol működnek (szárazföld, víz, levegő).
Legyen elképzelésük arról, hogy a közlekedési eszközök gyárakban készülnek.
A testrészeket az emberi test felépítése szerint tudják felsorolni.
Természeti környezet témaköreiben:
Tudják felsorolni az évszakokat, az évszakok legjellegzetesebb sajátosságait.
Ismerjék a növény fogalmának tartalmát: fa, bokor, virág, zöldségféle. A növények magból fejlődnek, ápolást igényelnek növekedésükhöz. Tudják, hogy a tanult gyümölcsök fán teremnek, s fogyasztás előtt meg kell mosni.
Legyenek tisztában azzal, hogy az időjárás és a növények fejlődése között összefüggés van.
Ismerjék a legfontosabb növényápolási munkákat.
A tanult állatokat a környezetük szerint tudják csoportosítani. A házi szárnyasokat ? külső jegyeik, környezetük és hasznosságuk alapján ? tudják a többi madárral összehasonlítani.
|