Tételek : 12. A környezetvédelemre nevelés lehetőségei az óvodában |
12. A környezetvédelemre nevelés lehetőségei az óvodában
2004.11.13. 16:42
Zöld ünnepek:
Okt. 4. - Állatok világnapja (Assissi Szent Ferenc halálának napja ? ökológusok védőszentje: ?Minden élőlény Isten teremtménye, ezért testvérei az embernek és megérdemlik a megbecsülést.?)
Márc. 22. - Víz világnapja
Ápr. 22. - Föld napja
Máj. 10. - Madarak és fák napja
Akciók: faültetés, békamentés
Magatartásmintákkal, modellel is tudunk környezetvédelemre nevelni, élen az óvónénivel. Programok, tevékenységek.
Megfigyelési lehetőségek:
LEVEGŐ:
A levegő és az ember kapcsolata:
fogd be az orrod ? levegő nélkül nincs élet
tüdő méretének mérése, mellkas mérése ? levegő beszívásakor, kifújásakor
levegő tisztaságának vizsgálata (Tindall-jelenség ????????????)
játéklehetőségek: gyertya, logopédiai tevékenység
a levegő mozgásának érzékeltetéséhez papírkígyót készítettünk és a radiátor felett helyeztük el cérnán lógatva.
A levegő és az állatok kapcsolata:
hideg vízben több az oxigén, a halak élénkebben mozognak, a melegvízben kevesebb, ezért mozgásuk lelassul.
Levegő-növény kapcsolat:
zúzmótérkép a levegő tisztaságát vizsgáljuk vele ??????????
levelek porszennyezettségének megfigyelése egyszerű cellux eljárással: az út mellől és az udvarról mintának vett bokrok levelét műanyag lapra fektetjük. Beborítjuk cellux-csíkokkal és jól rányomkodjuk. A ?porszennyezett? cellux-csíkokat lehúzzuk a levelekről és fehér papírra ragasztjuk. A levélről odaragadt piszok jól látható a fehér papíron.
Csíráztatás levegő megvonással (elárasztom vízzel, vagy olajba mártom a magot)
Egyéb:
hótisztaság vizsgálat
téli csípős levegő megfigyelése, őszi ködös levegő megfigyelése, nyári száraz meleg levegő megfigyelése.
VÍZ:
Víz-ember kapcsolata:
milyen formába jut az ember szervezetébe be a víz? Ivóvíz, leves, gyümölcs
vízveszteség: verejtékezés: a mozgásos tevékenységek fokozott vízvesztéssel járnak
különböző ízű vizek kóstolása
Víz-növény kapcsolata:
a növények gondozásához is víz kell, de mindegyiknek más az igénye és az sem mindegy honnan veszi fel a vizet, hogyan öntözzük.
Vázában lévő virág
csíráztatásnál kapjon sós vizet, szennyezett vizet, tiszta vizet. Mi történik?
Hova önti anya a vizet?
Növények párologtatásának megfigyelése: egy meglocsolt cserepes virágra átlátszó műanyag zacskót kötünk, és kb három óra múlva az eredmény, vagyis a vízpára megtekinthető a zacskón.
Víz-állat kapcsolata:
madártoll kísérlet ?????????
víztisztaság vizsgálata: színe, illata
víz halmazállapota, kísérletek:
dér ? szilvát teszünk a hűtőbe
víz körforgása
a jég könnyebb mint a víz: egy pohárba jégkockát teszünk, úszik a víz felszínén és közben ?eltűnik?, tehát szobahőmérsékleten cseppfolyóssá válik.
Térfogatnövekedés megfigyelése: a víz térfogata szilárdan nagyobb, mint cseppfolyósan. Vizet teszünk egy keskeny és egy széles szájú üvegbe. Fagyás után megnézzük mi történt. A keskeny szájú szétrepedt, a széles nem
párolgás és fagyás megfigyelése: vizes ruhát kiterítünk a hidegre, majd később bevisszük, és a radiátorra tesszük. A párolgás és száradás megfigyelése.
Levegőszennyeződés megfigyelése a csapadékok vizsgálatában: műanyag poharakba vagy tálakba merítünk havat, jeget a forgalmas útszélről és az ettől távol eső óvoda udvar részéről, majd a csoportszobában a fűtőtestre tesszük. Vízzé válása után megnézzük melyik a tisztább és melyik a szennyezettebb, papíron vagy vattán átcsepegtetjük mindkét pohár tartalmát. A szűrőanyag elszíneződése különböző lesz.
Érdekes és csodálatos látvány a csoportszoba ablakán keletkező jégvirág, mely vékony, érdekes alakú, kristályos szerkezetű jégréteg.
A hó, jég, zúzmara: a gyerekek megtapasztalhatják, hogy kezükben elolvad a hó, hogy a kesztyűjük, amely először havas volt, vizessé vált. Nagyítóval megfigyelhetjük a kabátjukra hulló hópelyhek változatos csillagformáját, a hó színét, szagát, tapintását. Szánkózás, hóemberkészítés közben azt is megtapasztalhatják, hogy csak a nedvesebb hóból lehet hóembert, hógolyót készíteni, mert a porhó nem tapad össze. A hóval nemcsak építeni lehet, hanem lehet rajzolni is bele. Megfigyelhetik a szikrázó hó tisztaságát és a bepiszkolódott havat, valamint hogy az utak sózásával a hó gyorsabban elolvad, biztonságosabb a közlekedés, de a sós hólé kárt tesz a növényekben. Éppen ezért mi inkább homokot szórunk az óvoda előtt a járdára.
KÖZLEKEDÉS:
a járművek zajának megfigyelése a közlekedés során
hogyan reagálunk az erős zajokra a napi tevékenység közben és alvás után
utak sózása télen, következményei
autók kipufogóinak megfigyelése
ablakok megfigyelése, melyik a porosabb: utcai vagy udvari
TALAJ:
talajminták vétele
talajban élő állatok megfigyelése: földigiliszta, vakondok
VÍZBUROK:
Csapadék és felszín közötti kapcsolat: homokasztalon bemutatni a csapadék felszínformáló munkáját. Locsolókannából esőt, hajszárítóval szelet tudok csinálni.
A homok, a víz hangsúlyos helyet kap a játékban, miközben jellemző tulajdonságaikat is felfedezik a gyerekek. Pl a homok szemcsés, ugyanakkor selymes is. Jól beissza a vizet, de a vízben lesüllyed, lerakódik. Az erős vízsugár lerombolja a homokvárat. A nedves homok tapad, formálható, a száraz szóródik, viszi a szél. Az erős napsütés felmelegíti, az éjszaka lehűti.
|