cikk : Óvodai nevelés 2003. október |
Óvodai nevelés 2003. október
2004.10.22. 16:57
Ez itt a kert, ez itt a tó - olvasóink irták rovatból
A cikket egy XI. kerületi óvoda óvónője irta:
Az óvodájukba a gyerekek a környező lakótelepről érkeznek, a természeti környezettel ritkán találkoznak.
A gyerekek környezeti nevelése a családban kezdődik, de az óvónő szerepe meghatározó lehet, befolyásolhatja a nevelés hatását, személyiségével, környezeti attitűdjével követendő hatást tud elérni
A környezettel való ismerkedés ebben az óvodában az óvodai nevelés egészében érvényesül.
A természet szépségét, számtalan rejtélyét az óvoda falai között nem lehet megmutatni. A közvetlen tapasztalatszerzés maradandóbb, mint a közvetett, a valóság, a saját élmény mélyebb hatással van a gyermekre, mint a legszebb kép vagy könyv nézegetése.
Ezért udvarukat tudatosan formálják, igy számtalan lehetőség kinálkozik a növények, madarak, rovarok, a tó élővilágának közvetlen megfigyeltetésére, különféle vizsgálódásokra.
Különféle eszközöket is biztositanak a gyerekeknek a vizsgálódásokhoz: ügyesen használják a távcsövet, melynek segitségével meglesik a madarak életét, gyakran használják a nagyitót is.
Az óvónénik olyan helyzeteket teremtenek, ahol a természet a tanitó.
Már kiscsoportban kiválasztanak maguknak egy fát a "mi fánk"-at. Megfigyelik az évszakonkénti változásait; felfedezik levelein az ősz szingazdagságát; megtapasztalják, milyen kellemes nyáron az árnyékában üldögélni; megsimogatják a kérgét, és elmondják, mit éreznek; készitenek róla kéregmintát; megvizsgálják a fa egészségi állapotát (sérült-e valahol a kérge, telepedtek-e meg rajta gombák); megfigyelik milyen állatok laknak rajta; beszélgetnek arról, hogy mi mindent kaphatnak az állatok a fától; lehullott leveleit felhasználják képek készitésére (ragasztás, levélnyomda)
Az óvodás évek alatt csak a "mi fánk"-kal kapcsolatban rengeteg ismeretet szereznek a gyerekek saját élményeik, tevékenységeik során.
Az óvoda udvarának sajátossága egy kis kerti tó. Ez minden évszakban számtalan megfigyelésre kinál lehetőséget. A gyerekek megismerkednek a tóban és a tó partján élő növényekkel, aktivan részt vesznek a telepitésükben, gondozásukban, a tó tisztitásában. Gyakran vizsgálják a tó vizét, a tó vizének apró élővilágát.
Ezen kivül minden évszakban kirándulásokat is szerveznek, melyek tágabb lehetőséget kinálnak a természet megtapasztalására.
|