13.
2004.10.03. 14:30
A foglalkozás elemzésének szempontjai.
A foglalkozások felépítése és vezetése:
Hogyan tervezte meg a foglalkozást és hogyan valósította meg a tervet?
A foglalkozás tartalma megfelelt-e a gyermekek életkori sajátosságainak, zenei fejlettségének?
A foglalkozás felépítése megfelelt-e a tartalomnak és didaktikai feladatoknak?
Hogyan szervezte meg a dalos, mondókás és képességfejlesztő játékokat?
Milyen volt a foglalkozás időbeosztása?
Az óvónő oktató-nevelő munkája:
Eredményes volt-e oktató munkája? Gyarapította-e a gyermekek dal- és játékismeretét?
Milyen módon fejlesztette a gyermekek zenei képességeit?
Milyen motivációkat és gyakorlási módokat alkalmazott a foglalkozáson?
Helyesen alkalmazta-e a játék- és szemléltetőeszközöket?
Aktívan és örömmel vettek-e részt a gyermekek a játékos tevékenységekben?
Nyújtott-e esztétikai élményt a foglalkozás?
Kérdési, magyarázatai megfeleltek-e a követelményeknek?
Észrevette-e a zenei hibákat, és javította-e azokat? Milyen módszereket alkalmazott a javításban?
Fejlesztette-e a gyermekek önállóságát a zenei tevékenységekben? Fejlesztette-e alkotóképességüket? Hogyan fejlesztette a gyermekek zenei ízlését?
Hogyan hatott a foglalkozás a gyermekek magatartására? Milyen volt a foglalkozás érzelmi hatása?
Volt-e a foglalkozásnak nevelő hatása?
Az óvónő zenei tevékenysége:
Felkészült-e az énekes és hangszeres előadásra?
Pontos volt-e játékismerete?
Helyesen alkalmazta-e a foglalkozáson az énekes és hangszeres előadást?
Helyesen alkalmazta-e a zenei eszközöket?
Előadása megfelelő volt-e hangtisztaság, ritmikai pontosság, szövegmondás, artikuláció, tempó, dinamika és hangszín tekintetében?
Helyes volt-e az előadása ének- és hangszertechnikai szempontból?
Éneklése alkalmazkodott-e a gyermekek átlagos hangmagasságához, tempójához?
Kifejező és átélt volt-e az előadás?
A foglalkozás vezetésének tempója megfelelt-e a korcsoport fejlettségi szintjének?
A gyermekek zenei tevékenysége:
Jellemezzük a gyermekek dal- és játékismeretét!
Milyenek voltak a gyermekek zenei megnyilatkozásai hangtisztaság, ritmika, szövegmondás és énektechnika szempontjából?
Szabályos volt-e a gyermekek éneklés- és mozgástempója?
Megfelelt-e az esztétikus előadás követelményeinek a gyermekek zenei tevékenységeinek a dinamikája?
Helyesen és ritmikusan kezelték-e a ritmushangszereket?
Jellemezzük értelmi és érzelmi megnyilatkozásaikat!
Hogyan alakult a foglalkozáson aktivitásuk, esztétikus volt-e magatartásuk?
Milyen területen kell még fejlesztenünk zenei képességeiket, hogy az előírt követelményeknek megfeleljenek?
Átélt volt-e játékuk? Hogyan reagáltak az óvónő bemutatásaira?
Szarkáné Horváth Valéria: Az óvodai ének-zene foglalkozások módszertana (105)
|