07.
2004.10.03. 14:20
Az óvodai zenehallgatás feladata a zenei élménynyújtás, valamint az, hogy rászoktassuk a 3-6 éves gyermeket értelmi és érzelmi fejlettségének megfelelő néhány perces zeneművek figyelmes meghallgatására. A zenehallgatás a hallási és ritmikai képességek fejlődéséhez is hozzájárul.
A szextnél nagyobb ambitusú, gazdagon differenciált ritmusú és hosszabb lélegzetű népdalok, műzenei szemelvények között számtalan példát találunk, amely szövegét és a zene hangulatát tekintve közel áll a z óvodás gyermek élményeihez, lelkivilágához. Az ilyen dalokat zenehallgatás keretében ismertetjük meg a gyermekekkel.
A zenehallgatás anyagának kiválogatásában két szempont legyen irányadó:
tartalmánál és hangulatánál fogva kapcsolódjon a foglalkozások anyagához, a mindennapi élményekhez és a gyermek érdeklődéséhez;
zeneileg szolgálja a tanításra kerülő anyag és a zenei ismeretek elmélyítését.
A zenehallgatás akkor jelent igazi élményt a gyermekeknek, ha élő előadás közvetíti, és az előadó maga is teljes mértékben átéli a darab mondanivalóját. Ilyenkor lélegzetvétellel, visszafogott mozdulatokkal követik az előadó mozgását, arcjátékát, a zene ritmikáját.
A szöveges és egyszólamú zenét fogják fel legkönnyebben az óvodások. Ezt tudják figyelmükkel követni. A hangszerhang nem mindegyik gyermekben ébreszt kellemes hatást. Ezért fokozatosan kell a csoportot hozzászoktatni. Eleinte legjobb a kedvelt játékdalaikat bemutatni hangszeren, és ha már megszokták a hangját, akkor játszhatunk kimondottan hangszeres kompozíciókat.
A többszólamúság színében és hangzásában bizonyos fokú telítettségével ha az óvodásokra. Ritmikáját követik figyelemmel, nem a szólamok dallamfűzését. Két óvónő kétszólamú éneklését, furulyázását szívesen meghallgatják a 6-7 évesek.
A gépzene közös zenehallgatásra kevésbe alkalmas óvodában. Problémát jelent az eszközök minősége is, de elsősorban az a körülmény, hogy az előadóval lehetetlen kontaktust teremteni. A gyermekek különböző módon reagálnak, biztos hatás ritkán várható. Ide tartozik a háttérzene kérdése is. Háttérzenét legfeljebb kialakult bensőséges hangulat érzelmi megerősítése céljából alkalmazhatunk; például téli élményhez Vivaldi Négy évszak ciklusából a Tél lassú tételét halkan elindítjuk.
A zenehallgatásra kiválogatott darabok zenei szerkezetében hasonló jellemzőknek kell érvényesülniük, mint a tananyagban: rövid lélegzetű, világosan tagolt, ismétléssel, visszatéréssel építkező anyagot helyes összeállítanunk, és különösen a kisebbek körében törekedni kell a magyar anyag túlsúlyára, tekintettel arra, hogy a zenehallgatás számai a gyermeknek passzív dalkincsévé válnak.
Szarkáné Horváth Valéria: Az óvodai ének-zene foglalkozások módszertana (105)
|