06.
2004.10.03. 14:18
Az éneklési készség fejlesztése.
Az éneklési készség alakulása óvodában a gyermek utánzási vágyán alapszik. Az óvón? gyakori énekléssel kelti fel a gyermekek érdekl?dését, akik fogékonyságuk, kedvük szerint kapcsolódnak be a z éneklésbe. Az óvodában hallás után tanítjuk a dalokat.
A tiszta, pontos utánzáshoz el?ször pontos hallásképzet szükséges, ezt követi az éneklés, a hangszálak irányításának helyes mechanizmusa. A kett? együttes eredménye a tiszta éneklés. A hallás legtöbbször gyorsabban fejl?dik, a tiszta éneklési készség sokkal lassabban.
Az éneklési készség fejl?déséhez sokszori ismétlés, sokéves gyakorlás szükséges. Ezért is kell szem el?tt tartanunk azt a tényt, hogy a legtöbb gyermek a három év folyamán tanul meg tisztán énekelni. A fejl?dést mindig a gyermek vagy a csoport el?z?, saját kezdeti szintjéhez kell mérni.
Tiszta éneklés
A tiszta, szép éneklést segíti, ha
a gyermekek értelmi és fizikai adottságainak megfelel? rövid, kis hangterjedelm? dalokat tanítunk. A kis hangterjedelm? dallammotívumokat meghallani és utánozni is könnyebb
megfelel? hangmagasságon énekelünk. Ezt kiscsoportban a d-h, a nagyoknál a c-d' abszolút hangok közötti hexachord hangterjedelme jelenti. A kezd?hangot a dallam hangkészlete alapján kell megválasztanunk. Az óvón?nek végig kell gondolni a dal hangterjedelmét és ahhoz kell viszonyítani a gyermekeknek megfelel? kezd?hangot.
Gyakori eset, hogy a gyerek más hangon kezdi a dalt, mint az óvón?, és végig ki is tart mellette. A gyermeket meg kell tanítani a kezd? hang átvételére. Jó fejlesztési mód ehhez az, amikor egy dalt, amit már jól ismernek és tisztán énekelnek, néha magasabban és kicsit mélyebben is elkezdi az óvón?, és a gyerekek alkalmazkodnak hozzá.
Az óvón? mutasson jó példát, mindig énekeljen tisztán, szép szövegkiejtéssel, élvezhet?en. Az óvón?i modell egyedül még nem elég a gyermekek tiszta énekléséhez, az éneklést szóban is javítani, értékelni kell, id?nként buzdítva ?ket, néha visszafogva a hangerejüket. Az énekfoglalkozásokon sem a játékhoz, sem az új dal tanításához nem használunk hangszert.
A gyenge hallású gyermek
Minden gyermek zenei hallása fejleszthet?.
A hamis éneklés oka lehet a gyakorlatlanság, ami abból adódik, hogy a gyermeknek nem volt még módja énekelgetni, környezetét?l nem szerzett ilyen élményeket. A gátlásos, zárkózott, szorongó gyermek bátortalanul és hamisan, vagy egyáltalán nem énekel. Néha a hangosan énekl? gyerekek magasabban énekelnek, és nem is hallják, hogy ?k mást énekelnek mint a többiek.
A csoport és a hamisan énekl? gyermek viszonya az óvón?t?l függ. A gyermekek jó kapcsolata sokat segíthet a tiszta éneklés közvetett javításán. A mi hangszínünk más, mint a gyermekeké, ezért ?k sokszor jobban hallják és könnyebben utánozzák egymás énekét. Adjunk lehet?séget, hogy énekeljenek együtt az óvón? segítségé nélkül.
A hamisan énekl? mindig énekeljen együtt a csoporttal, sohase akadályozzuk meg részvételét. Ha együtt énekelhet a többiekkel, kedvet kap az énekléshez és szívesen vállalja a javítgatást.
(egyéni foglalkozás: arcunk egy magasságban, lassan énekelve könny? dalokat. Figyeljünk arra, hogy a gyerek ne legyen görcsös (ökölbe szorított kéz). Dallamrészlet ? amit a gyereknek utánoznia kell. A gyermek utánunk énekli, valószín?leg más magasságban, esetleg más dallammal. Énekeljük most mi ugyanazt, ugyanolyan mélyen, kés?bb magasabban, mint ?.)
A legkisebb eredménynél is buzdítsuk, bátorítsuk a gyermeket, de soha ne mondjuk, hogy tiszta és szép volt az el?adása, ha hamisan énekelt.
A tisztán énekl? csoportot állandóan ellen?rizni kell, ugyanis a gyermekek együtt tisztán énekelnek, de egyénenként sokszor hamisan. Ezért alkalmat kell adni az egyéni éneklésre is, középs? csoportban még csak önkéntes jelentkezés alapján, nagycsoportban azonban már rendszeres szoktatással, egyéni fejlesztéssel.
Az iskoláig minden gyermek tanuljon meg önállóan, tisztán énekelni. A megközelít?en tiszta éneklésre azok is legyenek képesek, akiknek zenei fejl?dése lassabb volt.
Az éneklési készség valószín? fejl?dése három év alatt:
a gyermek egy-egy részletet, a dal végét vagy csak egy motívumát énekli (az óvón? vagy a többiek éneklése után)
az óvón?vel együtt körülbelüli hangmagasságban énekel
az óvón?vel és néhány társával együtt megközelít? hangmagasságban, jó ritmusban énekel
a csoportban, társaival együtt tisztán énekel
a csoport az óvón? kezdése után önállóan tovább énekel, megtartja a hangmagasságot és tempót
a gyermek önként, egyedül is kíván énekelni, néha tisztán is
a csoport (és ezen belül néhány jobb hangú gyermek) maga kezdi az éneklést, végig jó magasságot tart és tempót sem változtat
a gyermek egyedül választ dalt, amit megfelel? magasságban, jó tempóban, tisztán énekel
|