Serdülőkor
Orsi 2004.08.30. 20:01
A serdülőkor kezdete:
kb. 13-15 évtől 18 éves korig
Fő feladatai:
1.Szülőktől való érzelmi függetlenedés, leválás
2.Énidentitás kialakítása, pszichoszexuális identitás elérése
3.Felnőtt szerepre való szocializáció
A fő feladatok megoldásmódja alapján meghatározható típusok ? Anna Freud alapján
1.az érzelmek visszavonása családon kívüli személyre ? felnőtt, osztálytárs
2.érzelmeket az ellentétébe fordítja ? szülők hibáira figyel, ezeket az egész felnőtt világra kiterjeszti
3.érzelmeket saját magára vonja vissza ? nárcizmus, regresszió alapja. Gyanakvó, sértődékeny, családjától elhidegül, de nincs új kapcsolata sem, nagyzásos ábrándok, saját test kiemelt lesz
4.ellenáll a serdülés folyamatának és kisgyermekkori érzelmi helyzetbe regrediálódik ? a valóság követelményeit elutasítja, saját fantáziájában él
Serdülők főbb elhárító mechanizmusai ? Anna Freud
1.intellektualizmus
2.aszkézis = eszmék, ideák felé fordul
3.uniformizmus = kortársakra hasonlításra törekvés ? Blos kiegészítése
Problematikus pszichés megnyilvánulások serdülőkorban, vészjelek ? Laufer alapján
1.Kisgyermekes ? gyermekkori attitűdökhöz ragaszkodás, nem akar felnőni, felnőtt szerepet vállalni.
2.Túl felnőttes ? merev, túlkontrollált viselkedés, saját igazi gondolatoktól, érzésektől való félelem
3.Kortárskapcsolatok elégtelensége ? nincsenek kortárskapcsolatok, magányos, vagy csak fiatalabbakkal barátkozik.
4.Túlzott kötődés a szülőkhöz ? még mindig a szülők a legfontosabbak.
5.Érzelemtelenség, közömbösség ? nem tudja érzelmileg megélni, ami vele történik + kifejezni érzéseit.
6.Problematikus jövőreirányultság ? gátolt, ha a család nem ad jó eszközöket a szorongás elhárítására, elönti a szorongás; aggódik saját fejlődésével kapcsolatban, vagy irreális tervei vannak.
7.Vonatkoztatások megjelenése, képzelet és valóság bizonytalanul különül el ? túlságosan érzékeny kritikára, szenzitív túlértékelés, gyanakvás jellemzi, bizalmatlan
8.Bénító, félelemkeltő gondolatok, fantáziák ? semmire sem képes, nem tud semmit megcsinálni, alkalmatlan.
9.Cselekedetek, gondolatok idegenné válása ? mintha nem ő irányítaná, akarattól függetlennek éli meg ezeket (skizofrénia előjele).
(Az utóbbi három már súlyosabb küzdelmet, problémákat jelezhet, szakembert igényelnek!)
Krízisek serdülőkorban:
1.Teljesítménykrízis
az addig megszokott teljesítmény, eredmények hirtelen leromlanak
okai lehetnek:
rejtett dac valamelyik szülővel ? nem elégíti ki a szülő ambícióját
félelem az azonosítástól a sikeres szülővel, ha az számára más okból nem elfogadató
ellenállás a túl teljesítménycentrikus családi miliőnek
túl alacsony réteghelyzetű szülők gyermeke visszariad, hogy felülmúlja szüleit
önértékelési zavar, szerepdilemma, identitásválság
vonatkozási csoport eltérő értékei
2.Autoritáskrízis
mindenfajta tekintély elleni lázadás ? tárgya lehet szülő, pedagógus, de minden felnőtt is.
Megnyilvánulásai:
öltözködés szokatlan, rendetlen
teljesítményproblémák, elhanyagolt tanulás
viselkedésproblémák, szabályszegések, szökés, csavargás
társadalmi értékek elutasítása
beilleszkedési problémák
szélsőséges csoporthoz vonzódás, drogfogyasztás, alkohol
háttérben:
család szétesett, zaklatott
túlkontrolláló, merev miliő, a szülők ráerőszakolják akaratukat
brutális szülő, negatív azonosulási minták
túl szoros, ?fogva tartó? környezet
érzelmi elhanyagoltság
3.Szociális gátlás, beilleszkedési zavar
nagyobb társaság, közösség előtt nem mer megszólalni, nehezen nyilvánul meg csoporthelyzetben, szégyenlősség, önértékelési problémák, szorongás, gátlás
hatása eredményezhet:
visszahúzódást, kortárscsoportban rossz pozíciót, izolálódást
párkapcsolati zavarokat, kudarcot
önértékelési problémákat
4.Identitáskrízis
az énazonosság sérült mind a vágyott és megvalósult szerepeket, mind a szexuális szerepet, sikert, mind a kortársak közti helyzetet illetően
alapja: szülővel azonosítástól, felnőtt szerep vállalásától félelem
|