A játék és a mese szerepe a gyermek életében
Orsi 2004.08.30. 19:55
Ha a kisgyerekeknek, a 2-3 éveseknek, verset mondunk, és elégszer ismételjük ahhoz, hogy egy-egy sort vagy kifejezést megjegyezzenek, észrevesszük, hogy a ritmus, a zeneiség ragadja meg őket. Maguknak is mondogatják, néha egyedül, játék közben is. Egész magatartásukon látszik ilyenkor, hogy jó mondogatni, kellemes a felidézés.
4-5 éves korban a gyerek már sokkal többet jegyez meg a versből, sorokat, szakaszokat, sok gyerek egész verseket is. Még mindig a ritmus vezeti, de egyre nagyobb szerepet kap a rím játékossága.
4-5 éves korban kialakul egy sajátos ?mesét hallgató? viselkedésmód. Ha a szülő vagy az óvónő mesélni kezd, a gyerek fölvesz egy bizonyos magatartást, amelyben a figyelmen, a merengésen kívül benne van az is, hogy kilép a hétköznapokból, várja a rendkívülit, a különöset, a csodálatosat. Amikor a felnőtt mesélni kezd megváltozik a hangja, érződik rajta, hogy kilép a valóságból, s egy másik közegbe meg át. Hanghordozásával, gesztusaival, mimikájával, sejtelmességével juttatja kifejezésre, hogy a történet, amelyet elmond, nem játszódhat a megszokott környezetben. S a gyerek könnyen beleéli magát ebbe. 4-5 éves kor körül a gyerek már szívesen lép át a rendkívüliség közegébe, könnyen közlekedik saját valósága és a csodavilág között.
Kettős tudattal fogadja be a mesét. A gyerek tudja, hogy a szobában lévő szőnyeg nem repül, hogy a szomszéd kutyája nem szólal meg, s ő semmiféle varázsszóra nem változhat tündérré ? mégis örül, hogy a repülő szőnyeg eljuttatja a hőst céljához, s kétségbeesve várja, hogy a varanggyá változtatott királyfi visszaváltozzék.
A mese sokféle elemet tartalmaz. Mítoszok maradványait, népmesei elemeket, társadalmi tapasztalatok áttételeit. Ha és sokféle elemből összeszőtt meséket a gyermeklélektan szempontjából elemezzük, azt látjuk, hogy ezek az elemek és fordulatok megfelelői azoknak a gondolati, indulati, szemléleti vonásoknak, amelyek a lelki fejlődés korai szakaszaiban jellegzetesek: a gyermekinek.
Az egyik ilyen motívum az átváltozás. A béka királyfivá, a boszorkány macskává. A gyerek játékában is sok ilyen átváltozás van: pl átváltozik kutyává, aztán repülő kutyává, aztán repülőgéppé. Az átváltozás iránti fogékonyság megfelel annak, hogy a gyermeki gondolkodásban, s így a játékban is minden minden lehet.
A meseinek és a gyermekinek egy másik megfelelése az ellentétek kedvelése. A mesében törpék és óriások szerepelnek, jóságos tündér és gonosz boszorkány.
Wallon az ellentétek kedvelését fejlődési jelenségnek tekinti. A gyereknek sokáig nincs viszonyítási mércéje a dolgok arányairól. Mindent önmagához viszonyít. Összehasonlítani csak úgy tud, ha egy tulajdonság szélsőséges változatait önmagához méri. Rövid, átmeneti jelenség ez. Hamarosan kialakul egy kétpontú mérce. Csak a szélső pontjai vannak meg. Valami vagy magas, vagy mély; vagy nagy, vagy kicsi; vagy szép, vagy csúnya.
A legtöbb mese szerkezetében, stílusában vannak ismétlések. Bizonyos cselekvések újra meg újra visszatérnek a történetben. A verbális fordulatok is ismétlődnek; az átváltozáshoz ugyanazt a varázsigét kell elmondani. De ismétlődnek a mese kötőszövetét alkotó kifejezések is: az Üveghegyen, az Óperenciás tengeren is túl, ahol a madár sem jár; ismétlődik a kezdet: ?Hol volt, hol nem volt?, s a befejezés: ?Máig is élnek, ha meg nem haltak?.
A sorrend révén mindenki előre tudja, mi fog következni.
A gyerek várakozással követi a cselekményt. Előre sejti, anticipálja, hogy az egyik szereplő megint befordul majd a keresztúton, megint találkozik egy öregasszonnyal. Számít rá, s amit vár, az bekövetkezik, a várakozási feszültség feloldódik.
Gyakori motívum a mesében a veszély és a veszélyből való megmenekülés. A hős hosszú küzdelem után legyőzi a sárkányt, amely őt el akarja pusztítani.
A ?veszélybe kerül, de megmenekül? motívum jellegzetes sémája a gyermeki képzeletnek. Amikor a gyerek a fantáziájában kiszínez, felnagyít vagy eltúloz egy történést, szívesen folyamodik ehhez a sémához. Ez annak a gyermeki életérzésnek felelhet meg,hogy nagy legyen, önálló legyen, és kicsisége ne sodorja állandóan veszélybe.
Még általánosabb a mesében az elégtétel-motívum. A legkisebb fiú viszi a legtöbbre.
A mese világában minden lehetséges. A mesei történést a varázslat irányítja. A mesében mindenkinek és mindennek varázshatalma lehet. Az óvodás gyerek otthonos ebben a világban, fogékony a lehetetlenre, természetes neki, hogy minden szándék megvalósulhat.
Játék:
Szocializációs technika, mert szerepe:
készségek, szabályok begyakorlása
indulatok levezetése
szimbolizációra ad lehetőséget.
A gyermeki játék jellemzői:
belülről motivált, önmagáért való (a játék célja maga a játék), ösztönös
kettős valóságtudat jellemzi
?mintha? jellegű ? a gyermek úgy tesz, mintha...
szabályok nem, vagy csak korlátozottan vonatkoznak rá
örömszínezet jellemzi ? az átélés, tevékenység öröme
sajátos viselkedéssel jár ? ennek sajátos tudati megfelelője a játéktudat
spontán jön létre
Játékelméletek:
I.Biológiai magyarázatok:
állatokkal állít párhuzamot, hiszen az állatok is játszanak,
a gyermekjátékokban az emberiség története ismétlődik meg,
felesleges energiákat vezet le
II.Érzelmi oldalt kiemelő magyarázatok:
a játék egyfajta attitűd, mert sajátos hangulata van, funkcióöröm színezi át
katarziselmélet: a játék segít megszabadulni a káros törekvésektől
pszichoanalízis: a játék lehetőséget ad vágyak, konfliktusok kiélésére, így feszültségektől szabadít meg.
Gyermeki dinamika elmélete: a gyermek azért játszi, mert gyermek
III.Kognitív magyarázatok:
a játék helyzetmegoldó alkalmazkodás, aktív ismétléssel segíti az új helyzet megértését.
Játéktípusok:
1.Gyakorló vagy funkciójáték (1-2 év)
célja: érzékszervi-mozgásos összerendeződés segítése
örömforrásai:
be nem gyakorolt funkciók, készségek, viselkedésformák feszültségének levezetése
én csinálom öröme
ritmusosság
2.szimbolikus játék = ?mintha? játék (2-7 év)
Jellemzői:
szimbolikus, mert egy tárgy egy másikat helyettesít
a valódi élet tapasztalatai és a játék elemei keverednek
indulatok megjelennek, érzelmileg színezett
3.Szabályjáték (5-6 évtől jelenhet meg, de kb. 8. évtől uralkodó)
felkészít az egész életre
szabálytudat fejlődik
|