óvodapedagógus segédanyagok
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Linkek
 
Anyanyelv és gyermekirodalom
 
Bábjáték
 
Beszédművelés
 
Csop. kép. fejl.
 
Diff. ped.
 
Ének-zene
 
Matematika
 
Ped. szoc. pszich.
 
Term. ism.
 
Testnevelés
 
Pszichológia II.
Pszichológia II. : A játék és a mese szerepe a gyermek életében

A játék és a mese szerepe a gyermek életében

Orsi  2004.08.30. 19:55

...

Ha a kisgyerekeknek, a 2-3 éveseknek, verset mondunk, és elégszer ismételjük ahhoz, hogy egy-egy sort vagy kifejezést megjegyezzenek, észrevesszük, hogy a ritmus, a zeneiség ragadja meg őket. Maguknak is mondogatják, néha egyedül, játék közben is. Egész magatartásukon látszik ilyenkor, hogy jó mondogatni, kellemes a felidézés. 4-5 éves korban a gyerek már sokkal többet jegyez meg a versből, sorokat, szakaszokat, sok gyerek egész verseket is. Még mindig a ritmus vezeti, de egyre nagyobb szerepet kap a rím játékossága. 4-5 éves korban kialakul egy sajátos ?mesét hallgató? viselkedésmód. Ha a szülő vagy az óvónő mesélni kezd, a gyerek fölvesz egy bizonyos magatartást, amelyben a figyelmen, a merengésen kívül benne van az is, hogy kilép a hétköznapokból, várja a rendkívülit, a különöset, a csodálatosat. Amikor a felnőtt mesélni kezd megváltozik a hangja, érződik rajta, hogy kilép a valóságból, s egy másik közegbe meg át. Hanghordozásával, gesztusaival, mimikájával, sejtelmességével juttatja kifejezésre, hogy a történet, amelyet elmond, nem játszódhat a megszokott környezetben. S a gyerek könnyen beleéli magát ebbe. 4-5 éves kor körül a gyerek már szívesen lép át a rendkívüliség közegébe, könnyen közlekedik saját valósága és a csodavilág között. Kettős tudattal fogadja be a mesét. A gyerek tudja, hogy a szobában lévő szőnyeg nem repül, hogy a szomszéd kutyája nem szólal meg, s ő semmiféle varázsszóra nem változhat tündérré ? mégis örül, hogy a repülő szőnyeg eljuttatja a hőst céljához, s kétségbeesve várja, hogy a varanggyá változtatott királyfi visszaváltozzék. A mese sokféle elemet tartalmaz. Mítoszok maradványait, népmesei elemeket, társadalmi tapasztalatok áttételeit. Ha és sokféle elemből összeszőtt meséket a gyermeklélektan szempontjából elemezzük, azt látjuk, hogy ezek az elemek és fordulatok megfelelői azoknak a gondolati, indulati, szemléleti vonásoknak, amelyek a lelki fejlődés korai szakaszaiban jellegzetesek: a gyermekinek. Az egyik ilyen motívum az átváltozás. A béka királyfivá, a boszorkány macskává. A gyerek játékában is sok ilyen átváltozás van: pl átváltozik kutyává, aztán repülő kutyává, aztán repülőgéppé. Az átváltozás iránti fogékonyság megfelel annak, hogy a gyermeki gondolkodásban, s így a játékban is minden minden lehet. A meseinek és a gyermekinek egy másik megfelelése az ellentétek kedvelése. A mesében törpék és óriások szerepelnek, jóságos tündér és gonosz boszorkány. Wallon az ellentétek kedvelését fejlődési jelenségnek tekinti. A gyereknek sokáig nincs viszonyítási mércéje a dolgok arányairól. Mindent önmagához viszonyít. Összehasonlítani csak úgy tud, ha egy tulajdonság szélsőséges változatait önmagához méri. Rövid, átmeneti jelenség ez. Hamarosan kialakul egy kétpontú mérce. Csak a szélső pontjai vannak meg. Valami vagy magas, vagy mély; vagy nagy, vagy kicsi; vagy szép, vagy csúnya. A legtöbb mese szerkezetében, stílusában vannak ismétlések. Bizonyos cselekvések újra meg újra visszatérnek a történetben. A verbális fordulatok is ismétlődnek; az átváltozáshoz ugyanazt a varázsigét kell elmondani. De ismétlődnek a mese kötőszövetét alkotó kifejezések is: az Üveghegyen, az Óperenciás tengeren is túl, ahol a madár sem jár; ismétlődik a kezdet: ?Hol volt, hol nem volt?, s a befejezés: ?Máig is élnek, ha meg nem haltak?. A sorrend révén mindenki előre tudja, mi fog következni. A gyerek várakozással követi a cselekményt. Előre sejti, anticipálja, hogy az egyik szereplő megint befordul majd a keresztúton, megint találkozik egy öregasszonnyal. Számít rá, s amit vár, az bekövetkezik, a várakozási feszültség feloldódik. Gyakori motívum a mesében a veszély és a veszélyből való megmenekülés. A hős hosszú küzdelem után legyőzi a sárkányt, amely őt el akarja pusztítani. A ?veszélybe kerül, de megmenekül? motívum jellegzetes sémája a gyermeki képzeletnek. Amikor a gyerek a fantáziájában kiszínez, felnagyít vagy eltúloz egy történést, szívesen folyamodik ehhez a sémához. Ez annak a gyermeki életérzésnek felelhet meg,hogy nagy legyen, önálló legyen, és kicsisége ne sodorja állandóan veszélybe. Még általánosabb a mesében az elégtétel-motívum. A legkisebb fiú viszi a legtöbbre. A mese világában minden lehetséges. A mesei történést a varázslat irányítja. A mesében mindenkinek és mindennek varázshatalma lehet. Az óvodás gyerek otthonos ebben a világban, fogékony a lehetetlenre, természetes neki, hogy minden szándék megvalósulhat. Játék: Szocializációs technika, mert szerepe: készségek, szabályok begyakorlása indulatok levezetése szimbolizációra ad lehetőséget. A gyermeki játék jellemzői: belülről motivált, önmagáért való (a játék célja maga a játék), ösztönös kettős valóságtudat jellemzi ?mintha? jellegű ? a gyermek úgy tesz, mintha... szabályok nem, vagy csak korlátozottan vonatkoznak rá örömszínezet jellemzi ? az átélés, tevékenység öröme sajátos viselkedéssel jár ? ennek sajátos tudati megfelelője a játéktudat spontán jön létre Játékelméletek: I.Biológiai magyarázatok: állatokkal állít párhuzamot, hiszen az állatok is játszanak, a gyermekjátékokban az emberiség története ismétlődik meg, felesleges energiákat vezet le II.Érzelmi oldalt kiemelő magyarázatok: a játék egyfajta attitűd, mert sajátos hangulata van, funkcióöröm színezi át katarziselmélet: a játék segít megszabadulni a káros törekvésektől pszichoanalízis: a játék lehetőséget ad vágyak, konfliktusok kiélésére, így feszültségektől szabadít meg. Gyermeki dinamika elmélete: a gyermek azért játszi, mert gyermek III.Kognitív magyarázatok: a játék helyzetmegoldó alkalmazkodás, aktív ismétléssel segíti az új helyzet megértését. Játéktípusok: 1.Gyakorló vagy funkciójáték (1-2 év) célja: érzékszervi-mozgásos összerendeződés segítése örömforrásai: be nem gyakorolt funkciók, készségek, viselkedésformák feszültségének levezetése én csinálom öröme ritmusosság 2.szimbolikus játék = ?mintha? játék (2-7 év) Jellemzői: szimbolikus, mert egy tárgy egy másikat helyettesít a valódi élet tapasztalatai és a játék elemei keverednek indulatok megjelennek, érzelmileg színezett 3.Szabályjáték (5-6 évtől jelenhet meg, de kb. 8. évtől uralkodó) felkészít az egész életre szabálytudat fejlődik

 
Pontosidő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2004-08-30
 
Ősz
 
Tél
 
Tavasz
 
Témakörök
 
Kereső
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!