óvodapedagógus segédanyagok
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Linkek
 
Anyanyelv és gyermekirodalom
 
Bábjáték
 
Beszédművelés
 
Csop. kép. fejl.
 
Diff. ped.
 
Ének-zene
 
Matematika
 
Ped. szoc. pszich.
 
Term. ism.
 
Testnevelés
 
Pszichológia II.
Pszichológia II. : A gyermeki ábrázoló tevékenység fejlődése

A gyermeki ábrázoló tevékenység fejlődése

Orsi  2004.08.30. 19:54

...

A gyerek általában 2-2,5 éves korában tud már ceruzát fogni, és fölfedezi, hogy az nyomot hagy a papíron. Még nem is a papírra kerülő vonalaknak örül, hanem a mozgás, a mozdulat az, ami örömet szerez neki. Ez a rajzolás előfoka. A gyerek ide-oda húzza a ceruzáját. Nem alkalmazkodik a kerethez, a papír széle nem korlátozza mozdulatait, kusza vonalai kifutnak a rajzlapból. Az első, további fejlődésnek tekinthető változás az, hogy a mozgás alkalmazkodik a papírszabta határhoz. Ezen a fokon is a funkcióöröm vezérli a gyereket, s bár már határozottan örömét leli a papírra kerülő vonalakban is, a firkálás még nem az ábrázolás eszköze. A gyerek a kész firkának főként a környezet kérdései nyomán kezd jelentést adni. Ezzel a képeskönyv nézegetésének egyik viselkedési mintáját (a megnevezést) követi. Lassanként hozzászokik ahhoz, hogy a firkáláshoz jelentés tartozik, s már nem utólag, hanem közben is mondogatja, hogy mit rajzol. Ez azonban még nem a valóság ábrázolásának az igényét fejezi ki. A gyerek firkál, játszik azzal, hogy a ceruza mozgása nyomán vonalak maradnak a papíron, s ehhez a játékhoz hozzátartozik az, hogy közben valamilyen jelentést adjon firkájának. De a vonalak és a jelentés között még nincs tartalmi összefüggés. A jelentés önkényes, asszociatív, bármikor megváltoztatható, tartalmilag független a vonalaktól. Hároméves kora körül jelenik meg rajzaiban az ábrázolás szándéka. Kezdetét veszi egy rövid szakasz, amelynek ábrázolási furcsaságai a gyerek szemléletének és rajzolási technikájának az ellentmondásából fakadnak. Tagolatlan egészet lát és él meg, de lerajzolni azt, amit lát, csak részletről részletre haladva tudná. Csakhogy az ő szinkretikus szemléletében az is önálló egész, amit mi részletnek látunk. Embert akar rajzolni, de valójában nem embert, hanem fejet, lábat, kezet csinál ? mindegyiket külön egészként és nem egy ember testrészeiként. E rövid ideig tartó szakasz néhány jellegzetességét a gyermekrajzok még sokáig megőrzik. Aránytalanság. Az emberek nagyobban, mint egy kétemeletes ház, a fa fölér a felhős, napos égig. A labda ötször akkora, mint a vele játszó gyereknek a feje, a kislány majdnem olyan magas, mint a domb, amin áll. Az érintkezés és a bennefoglalás adekvát ábrázolására a gyerek nem képes. A kalap a fej fölött lebeg, a bicikli kerekei nem érintkeznek a váz többi részével. Van arc is, szem is, de a szem az arcon kívül, az ablak a ház falán kívül. Az irányok gyakran véletlenszerűek. A tető a ház belseje felé van rajzolva, a kerítás teljesen független a háztól. A tárgyaknak és a dolgoknak nincs meg az a szemléletes rendje, ahogyan a felnőtt látja a világot. Csaknem bármilyen elrendezésben érvényesek, viszonyítás nélkül. Az ember akkor is ember, ha a feje külön van a törzsétől, a mozdony akkor is mozdony, ha teste magasan a kerekek fölött lebeg. A gyerek ugyanis nem külső mintát követ. A belső szemléleti kép viszont, amely irányítja, 3-4 éves korában még szegényes, mindössze egy-két pregnáns elemből tevődik össze. Ezeknek a jelenléte elég ahhoz, hogy az ábrázolást a megfelelés élménye kísérje. Így jöhetnek létre szétdobált elemekből álló egészek. Ablak, kémény, kapu elegendő a házhoz, tekintet nélkül arra, hogy hol helyezkedik el. Az ötödik életévben a gyerek már leküzdötte az alapvető technikai nehézségeket. Növekszik a valósághű ábrázolás igénye. Ábrázolásmódját sokáig az határozza meg, hogy mit tud a dolgokról. A szemlélet alá van rendelve az ismereteknek. A rajzolásnak ezt a szakaszát intellektuális realizmusnak nevezik, mert a gyerek a valóságnak megfelelően rajzol, csakhogy nem úgy rajzolja a dolgokat, ahogyan látja őket, hanem azt adja vissza, amit tud róluk. Ábrázolása ideovizuális, képzetvezérlésű. Így a rajzban a valóságnak egészen különböző szintjein levő dolgok kerülhetnek egymás mellé, pusztán azért, mert a gyerek fejében egyazon ismeret- vagy élménycsoportot alkotnak. A ház mellett egy ágyban alszik a kislány, kezében óriási virág, amit álmodik. Képzeleti, mesebeli, álomszerű jelenségek ugyanúgy jelen lehetnek a képen, akár az észlelet dolgok. Az ábrázolt tárgyak gyakran átlátszóak. A gyerek az éppen nem látható részleteket is feltünteti. A ház falán át látható, hogy mit csinálnak a lakásokban az emberek, a pilóta átlátszik a repülőgép testén. Az ábrázolás több szempontú. Mintha a dolgokat egyidejűleg több nézőpontból lehetne látni. Profilból ábrázolt emberarc, két szemmel; ház, amely egyszerre több oldalról látható. A nézőpontok különbözősége megmutatkozik a kiemelt részletekben is. A gyerek úgy rajzol meg egy játszóteret vagy agy tájat, mintha a túlsó oldalról nézné, de egy részletet ? egy tavat vagy egy kertet ? úgy képez ki kör alakban, mintha felülről látna rá. A rajzokon kiemelt, emocionálisan felnagyított részleteket látunk. Pl óriási hajkoronát vagy fejdíszt, akkorát, mint maga az ember. Az ideovizuális személetmód megnyilvánulása az eseményláncok ábrázolása is. A gyerek szalagszerűen vezet egy eseménysort, amely nem lakot szemléleti egységet, hanem időben egymás után lepergő részletekből áll. Esetleg ugyanannak a részletnek a többszörös visszatérésével fejezi ki, hogy eseménysorról van szó, amelynek mozzanatai különböző időpontokban játszódnak le. Pl az első epizódban gyerekek vonulnak az utcán, majd egy hegyet lehet látni, azután megint a gyerekeket, akik most már a hegy túlsó oldalán vannak, s végül az erdőt, ahol letelepedtek. Az ideovizualitásnak ezek a jellegzetességei 10 éves korra általában eltűnnek. A gyerek ábrázolásmódját 9 éves kortól kezdve egyre inkább a szemléleti realizmus jellemzi. Most már azt akarja lerajzolni, amit lát, és úgy, ahogy látja. A sokféle próbálkozás mutatja, hogy milyen nehéz ezt megvalósítania. A gyerekrajz ugyanis hosszú ideig kétdimenziós. Rendezési elvét a ?fent? jelentésű és a ?lent? jelentésű ábrázolási elemek adják. A gyerek alul rajzol egy vonalat, a földet, s ezzel megjelölte, hogy hol van ?lent?, fölül meg kék vonallal megrajzolta az eget. Vagy napot rajzol, és ezzel jelöli meg a ?fent?-et. E két támpont között függőlegesen rendezi el a házakat, a fákat, az embereket. Amint azonban megjelenik a ?látott? ábrázolásnak az igénye, ebben a ?fent-lent? jelzésű síkba nem fér bele többé az, amit ábrázolni akar. Olyan elrendezést keres, amelyben a dolgok egymás mögöttisége is észlelhető. A mélységre lenne szüksége, az előttnek és a mögöttnek olyan jelzésére, mint amilyen a ?fent? és a ?lent? volt. Egyik próbálkozás ennek megvalósítására a több szintű ábrázolás. A gyerek megrajzolja a ?lent?-vonalat, s elhelyez rajta bizonyos elemeket: házat, fát, kislányt. Köztük egy másik ?lent?-szinten helyez el egy másik házat és egy másik fát. A magasabb szint a messzebbet jelzi és nem a ?fent?-et, amelynek más jelzése van, a nap. Az előtér-kiképzésű rajzokon a házat járda veszi körül vagy kert; a járdán esetleg emberek, a kertben esetleg fák. Az előtér révén az a benyomásunk, hogy a ház hátrább van. Az elkanyarodó úttal a gyerek a messzeséget ábrázolja, így fejezi ki a mélységet. Vannak rajzok, amelyeken az út nem vezet sehova. Csak egy bekanyarodást látunk. Ez mutatja, hogy a gyerek nem egyszerű utat rajzol, hanem az út segítségével mélységet ad a tájnak. Más gyerekek dombábrázolással igyekeznek kimunkálni a rajz mélységét. A domb oldalára házakat, fákat, embereket rajzolnak. Az, hogy ezek egyre magasabban vannak, jelzik a messzeséget. Az alapvonal, amelyen elhelyezkednek, ferde (hiszen domboldal), s mivel a lejtőnek megfelelő alapvonalon állnak, félig-meddig a levegőben lógnak; a kémények szinte vízszintesen fekszenek a tájban. S végül a közelség-messzeség jelzésének, a mélység kifejezésének eszköze a részleges takarás is. A gyerek felhőt rajzol, mellé egy fél napot, ez mutatja, hogy a nap a felhő mögött jár. A háznak a tetején látszik a fa orma, ami jelzi, hogy a fa a ház mögött van. A közel-távol jelzésének e sokféle próbálgatása közben a gyerek egyre inkább megtanulja a tárgyak téri ábrázolását. Rajzfejlődése, az alkalmazott pedagógiai módszerektől függően, ettől kezdve kétféle irányt vehet. Vagy a látott világ és saját belső világa jobb kifejezésének szolgálatába állítja a megtanult ábrázolás fogásokat, vagy eluralkodik a megtanult technika, fölébe kerekedik a spontán jelzéseknek; túltengenek a sablonok. Az esetek többségében ez az utóbbi következik be. Az ábrázolás mint a valóság rögzítése és kifejezése veszít vonzerejéből. Az írás, a beszéd, a lejátszás jellegzetesebb kifejezője lesz a gyerek mondanivalójának. Ezzel, nagyjából a tizenkettedik életévben, lezárul a gyermekrajz korszaka. Forrás: Mérei ? Binét : Gyermeklélektan 186. old.

 
Pontosidő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2004-08-30
 
Ősz
 
Tél
 
Tavasz
 
Témakörök
 
Kereső
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!