Pszichoszexuális módszerek,a nemi identitás kialakulása
Orsi 2004.08.30. 19:53
Nem: önmagában nem egy szerepet jelent, mint pl. Pilótának lenni. Inkább tulajdonság, ami a társas szerepek kialakításában részt vesz + meghatározza, hogy az ember kisfiú vagy kislány.
Nemi identitás: nemi azonosságtudat, annak elsajátítása, hogy az illető fiú, vagy lány.
Nemhez igazodás: kultúra által adott nem számára megfelelőnek tartott viselkedések és tulajdonságok elsajátítása ? ezt formális szabályokkal + informális normákkal szabályozza + nemhez igazodással a gyerekek nemi szerepeket is tanulnak.
A nemi identitás nem egyenlő a nemhez igazodással. Egy lány tudatában lehet saját nemének és mégis lehet, hogy nem teszi magáévá a kultúra fontosnak vélt szabályait, magatartásmódját.
A ?normál? nemi fejlődés feltételei:
a személyiség bizonyos érettsége
megfelelő anya-gyermek kapcsolat
nemi szerepek elsajátítása
Alapkérdés: öröklött vagy tanult tényezők játszanak szerepet benne. Mindkettő mellett állnak igazolóvizsgálatok + kritikák is.
1.Öröklés-veleszületettség szerepét emelik ki:
Blach: férfi és női agy funkcionális jellegzetességei különböznek, ezen különbségek születéstől befolyásolják a szociális viselkedést, így a nemi szerepek elsajátítását is.
2.Tanulás-szocializáció szerepét emelik ki:
Egyesek szerint a fiúk és lányok agresszivitása azonos szintű, csak fiúknál több nyílt, interperszonális agresszió jelenik meg. Oka: tanuláselmélet ? lányoknál interperszonális helyzetben a szülői büntetések hatására agressziógátlás jellemző.
Főbb elméletek:
I. Pszichoanalízis
Freud pszichoszexuális fejlődéselméletének alapja: a fejlődés különböző időszakaiban uralkodó szükségletek kielégítése mindig különböző testrészhez kötődik:
1.év : orális szakasz ? mert az élvezetek fő forrása a száj (szopás)
2-3. év : anális szakasz ? mert a vizelés-székelésben szerepet játszó simaizmok feletti kontroll megszerzése a központi motívuma
3-6. év : fallikus szakasz ? Ebben a szakaszban a gyermekek érdeklődése fokozatosan a nemi szervekre tevődik át, ekkor fedezik fel a kisfiúk, hogy fiúk, a lányok pedig azt, hogy ők lányok. A kritikus pontot fiúknál az Ödipusz-konfliktus míg, lányoknál az Elektra-komplexus jelenti. Freud értelmezésében a gyermekek szerelmesek lesznek az ellenkező nemű szüleikbe, a másik szülő irányában pedig féltékenységet éreznek. A család feladata, hogy ezeket a konfliktusokat megoldja, a gyermeket a helyes társadalmi szerep betöltése fele irányítsa.
6-12. év : latencia - A gyermek megpróbálja kipróbálni a különböző nemi szerepeket, a lányok babával a fiuk autókkal játszanak, azonos nemű gyermekek kötnek barátságokat. Háttérbe szorulnak a szexuális késztetések, mivel ezen időszakban a teljesítményre kell figyelni.
Kb. 12 évtől : genitális szakasz ? hormonális változások, nemi érés kezdete. Az előző időszakban elfojtott szexuális késztetések teljes erővel felszínre törhetnek.
Felnőtt szexualitás kezdete, mert már nem szülő felé irányul + nem fojtja el.
II.Szociális tanuláselmélet
alapja: megfigyeléses tanulás = nemnek megfelelő, azaz nemhez igazodó viselkedésmódokat utánozzuk + a gyermek környezetének értékelő reakciója ? jutalmazás-büntetés ? befolyásolja.
Bandura: a megfigyelés alapján való tanulás képességét meghatározza:
hozzáférhetőség: megtanulandó viselkedés legyen hozzáférhető akár közvetlenül, akár közvetetten (könyv, TV)
figyelem: a gyermek fordítson figyelmet a modellre
emlékezet: a megfigyelésnek nincs tartós hatása, ha a gyermek elfelejti
mozgásreprodukció: viselkedés utánzása
III.Kognitív fejlődéselmélet ? Kohlberg
alapja: a nemi fejlődés menetének kulcsa is a gyermek fogalomalkotási képessége. A nemi szerepekről alkotott fogalmak a gyermek saját tapasztalatai alapján rendeződnek össze.
|