A beszédfejlődés menete,főbb beszédhibák
Orsi 2004.08.30. 19:52
A beszéd elsajátításának folyamata és feltételei:
beszéd észlelés - ép hallás
beszéd megértés -
beszéd produkció - ép idegrendszer
ép hallás
ép beszédszervek
A beszéd fejlődési szakaszai:
belső nyelv: értelmezi a saját tapasztalatait de még nem tudja másokkal közölni (gagyogás, utánzás, kiáltozás)
receptív nyelv: képes dekódolni a verbális üzeneteket de még nincsenek verbális megnyilatkozásai
expresszív nyelv: nyelvi kóddá képes alakítani a gondolatait.
Minél korábbi szakasz sérül annál komolyabb a kommunikációs zavar, annál nehezebben korrigálható.
Az első kommunikációs jelzés a sírás
3.hónaptól gagyogás funkció öröm, önkéntes játék magánhangzók: a, e, u
mássalhangzók: m, p, b, z, d
nem tudatos
beszédszervek felkészítése
6-8. hónap artikulációs bázis kialakul
9.hónaptól az intonációt, dallamot utánozza
1 év echolalia (visszhang)
utánozza az előmondott szavakat
dajkanyelv részei (baby talk)
látszat megértés
család, rokonság, állatok, állathangok, testi funkciók szavainak utánzása (papa, mama...)
helyzetből, gesztusból, hanglejtésből próbál a szóra következtetni.
1-2 év holofrázis az első jelentéssel bíró szavak
szómondatok
egy szóba sűrített tapasztalat
szituációból, cselekvésből próbálja értelmezni a helyzetet
Anyuka tolmácsol
2-3 év telegrafikus beszéd 1-2 szavas mondat
agrammatikus : nyelvtani viszonyokat nem használ (távirati stílus)
kulcsszóstratégia: egy szóból próbálja értelmezni a helyzetet
0-3 év preszintaktikus kommunikáció (mondat előtti kommunikáció)
3-4 év vége Flexiós beszéd
nyelvtani formákat használ
többszavas mondatok
4.évtől egyre biztonságosabban használja a nyelvtani formákat.
Ha rosszat mond, a helyes alakot ismételjük!
Iskoláskorig Kontextusos beszéd
egységes logikai, gondolati viszonyokat tartalmazó szöveg
metanyelvi tudatosság (4 szintje van)
fonetikai tudatosság: rájön, hogy a szavak hangokra bonthatók tovább (7-8 éves korukra magától kialakul)
a szóra vonatkozó tudatosság: képes a szóra mint nyelvi egységre tekinteni
szintaktikai tudatosság: szavak egymáshoz való viszonya, szószerkezetek megértése
pragmatikára vonatkozó tudatosság: képes figyelni arra, hogy a mondanivalója értelmes legyen
Korrekció:
csecsemőkorban ne hagyjuk sírni a gyereket (éjszakai szorongás)
cumi
gagyogás beszédszervek edzése (nyelv, ajak)
utánzás interaktív (van visszajelzés), interperszonális (személyközi) kommunikáció
6-7 éves korig a nyelvi hiba természetes
szakember
Amit az óvónőnek tenni kell:
ne korrigáljon folyton (szorongást keltünk benne, és már megszólalni sem mer)
tolerancia ? várjuk ki a mondanivalója végét
türelem ? önkéntesen mondhassa a verset
|