A nevelés
Orsi 2004.08.30. 13:39
fogalma, alaptényezői, eszköze, történeti jellege, pszichológiai összetevői
Nevelés: a legátfogóbb, legegyetemesebb pedagógiai kategória, alapfogalom. Tudatos, tervszerű, szervezett személyiségformálás. Értékközvetítő, értékátadó folyamat. Bipoláris folyamat.
Alaptényezői: növendék, nevelő (a viszony alapja a kötődés)
További tényezői:
természeti környezet,
társadalmi környezet,
közvetlen környezet.
Eszköze: kommunikáció - verbális,
nonverbális, metakommunikáció
Fontos az empátia !!!
Fináczy Ernő:
A nevelés fő célja a szoktatás.
A nevelés történeti jellege:
Előtársadalmak kora:
kevéssé tudatos utánzás
Ősközösség kora:
A serdülőket megismertették a szokásokkal, hiedelmekkel, meséket, mondákat tanítottak nekik. Fontos: a munkára nevelés, testi erő, ügyesség. A harcossá avatás a nevelés befejezése.
Ókori Görög:
A családi nevelésen van a hangsúly.
Platón: a jellem 7 éves korra kialakul. 3-6 évig dajkák foglalkoztak a gyerekekkel. Érvényesült a játék, zene, mese nevelői hatása. Test és lélek összhangja. Élménynyújtás.
Arisztotelész: fejlődési szakaszok:
0-7 testi nevelés,
7-14 erkölcsi nevelés,
14-21 értelmi nevelés.
Az első szakaszban nem ajánlatos a tanulás. Mozogjon játsszon. Testi fenyítést ellenezte. Kiemelte a mese és a zene fontosságát.
Spártai nevelés: 7 éves kortól táborszerű körülmények. Fontos a testi nevelés. Bátorság, férfiasság, akaraterő, hazaszeretet, törvénytisztelet. Értelmi nevelés alárendelt.
Római kultúra:
Családi nevelés, kiemelt szerep az apának.
Quintilianus: beszédkészség fejlesztése a legkisebb kortól kezdve. Iskoláskor előtti nevelés játékos formában. Kisgyermekek befolyásolhatósága, nevelő példaértéke. Dicséret, versengés, pihenés, differenciált bánásmód.
Középkor:
Comenius: leghíresebb műve az Orbis Pictus (látható világ) képi illusztrációt tartalmaz. Munka és a játék egyenértékűsége. 0-6 éves kor anyaiskola (játék, tapasztalatok). Minden gyerek nevelhető, tanítható.
Rousseau: sajátos gyermeki természetet feltételez. Természetes nevelés. Nevelési szakaszok:
0-2 testi nevelés,
2-12 érzékszervi nevelés,
12-15 értelmi nevelés,
15 felett erkölcsi nevelés.
A játék célnélküliségét, szabadságát hangsúlyozza. A gyermekek nevelésében fontosnak tartja a nevelői fantáziát.
A nevelés pszichológiai összetevői:
Adottság: veleszületett belső alap, amelyen a képességek kialakulása, a készségek fejlődése alapul.
Képesség: adottság + tanulás = képesség (pl tiszta éneklés) motorikus, értelmi.
Készség: automatizálódott cselekvés, tudatunk ellenőrzése nélkül is funkcionál.
Tehetség: az egyéni képességek speciális rendszere az egyénben.
Tanulás: emlékezetbe vésés.
rövid távú
hosszú távú: - többoldalú inger
ismétlés
mozgás
|