óvodapedagógus segédanyagok
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Linkek
 
Anyanyelv és gyermekirodalom
 
Bábjáték
 
Beszédművelés
 
Csop. kép. fejl.
 
Diff. ped.
 
Ének-zene
 
Matematika
 
Ped. szoc. pszich.
 
Term. ism.
 
Testnevelés
 
Pedagógia II.
Pedagógia II. : A képességek fejlesztésének területei

A képességek fejlesztésének területei

Orsi  2004.08.30. 13:59

Fejlesztési területek: Mozgásfejlesztés Testsémafejlesztés Percepciófejlesztés Verbális fejlesztési Drámajátékok

Mozgásfejlesztés A mozgás fejleszti a gyermek állóképességét, a test koordinált (összerendezett) mozgását, egyensúlyérzékét, izomrendszerét, testi erejét, egész személyiségét. A mozgás révén képessé válik a differenciált mozgásra, a gyors energikus, a lassú mozgásra. Miután a mozgás belső igényből fakad ebben a korban, nagyon fontosnak tartjuk, hogy gyermekeink sokat tartózkodjanak a szabadban. Jó játékokat szervezünk, amelyekkel bizosítjuk ezt a mozgásigényt. Ugyanakkor a játékok csak a szabályok révén lesznek igazán érdekesek, a szabályokat önként és szívesen vállalják a játék kedvéért, így a mozgást biztosító játékaink kialakítják gyermekeink szabálytudatát. Türelemre, kitartásra is nevelnek, hiszen tudni kell kivárni azt az időt, amikor pl. Szerephez juthat egy-egy játékban. Kedveltek a futó játékok (fogó) Szükséges olyan mozgásos játék szervezése is, amelyek szűkebb térben, esetleg csoportszobában, tornateremben, jól szellőztethető tágasabb előtérben kezdeményezhető. Nagymozgások (járás, futás, ugrás, csúszás, mászás, egyensúlyozás) és finommotoros mozgások fejlesztését szolgálják elsősorban, de általuk fejlődik figyelmük, gyors reagálóképességük, szabálytudatuk, kitartásuk, térbeli tájékozódásuk. Bátrabbak, figyelmesebbek, fegyelmezettebbek lesznek a játékok sikeressége révén. Testsémafejlesztés Az óvodáskor elején, 3-4 éves korban a testsémafejlesztés fontos feladat. Az összerendezett mozgáshoz a gyermeknek jól kell ismernie a testét. A test minden mozgás kiindulási alapja. A fejlesztés fontos kelléke a tükör. Mindegyik gyermeket biztatjuk arra, hogy nézegesse magát benne. Hiszen önmaga egész testéről csak a tükör segítségével szerezhet tapasztalatokat. Összehasonlításokat teszünk: ki a magasabb, alacsonyabb, soványabb, hosszú hajú, kék szemű. Ahogyan ismerkedik a gyermek a testének felépítésével, úgy tökéletesedik emberábrázolása. Ezért érdemes negyedéventként ösztönözni emberrajzolásra. A testséma fejlesztése során a kisgyermek a testrészek egymáshoz való viszonyáról, a testrészek téri elhelyezkedéséről kap ismereteket. Ez már a tárbeli tájékozódást készíti elő. Fontos eleme a fejlesztésnek a lateralitás (oldaliság) és dominancia (egyik vagy másik oldal hangsúlyozottsága) kialakítása. Minden embernek két oldala van és ezeket meg kell különböztetni egymástól. Fontos, hogy a gyermek meg tudja különböztetni a két oldalt. Már az óvodába lépéstől tudatosítjuk a jobb és a bal oldalt. Percepciófejlesztés Környezetünkről, a világról elsődlegesen érzékszerveink útján szerezzük a tapasztalatainkat, az ismereteinket. A mindennapi életben azonban nemcsak elszigetelten érzékeljük pl a színeket, a hangokat, az illatokat, hanem együttesen azokkal, amelyek ezeket hordozzák. Így pl a ruha, a virág színét, a hangszer hangját, a virág illatát tapasztaljuk. A felsorolás további kapcsolatot is mutat, pl egyszerre fogjuk fel a virág színét és illatát. Ez már nemcsak érzékelés, nem egy egyszintű folyamat, többoldalúság fedezhető fel, ezt már észlelésnek nevezzük. Az érzékelést, az észlelést más szóval percepciónak nevezzük. Ha valamely érzékszerv sérült, nem működik, vagyis a gyermek nem lát, vagy nem hall, akkor az észlelés sem alakulhat ki megfelelően. Mielőtt a fejlesztést elkezdjük, meg kell győződnünk a gyermek érzékszerveinek épségéről. Fejlesztési területek aszerint, hogy melyik érzékszerv működésének fejlesztését állítjuk középpontba. látási (vizuális), ezen belül alak- és formaállandóság (Gestalt konstanciák), hallási (auditív), tapintási (sztereognosztikus), térészlelés, mozgásos (kinesztetikus) észlelések. Az óvodában a 3-4 évesek percepciófejlesztését elsősorban a testséma és a mozgásfejlesztésen keresztül valósítjuk meg. Az 5-6 éveseket már a konkrét, az észlelésre irányuló játékokkal fejlesztjük. Az észlelési csatornákhoz tartozik a keresztcsatornák fejlesztése is. A keresztcsatornák együttműködése a látott, a hallott információk összekapcsolásának képessége, ennek motoros visszaadása. Például a tapintásos észlelés fejlesztése során a gyermek ismerkedik a gyurmával, formálja, alakítja, sodorja, gömbölyíti stb. Ekkor nemcsak a tapintás, hanem a vizuális észlelés is fejlődik. Látja, tudatosul benne a változás. Ezt meg is fogalmazzuk, teát bővül a szókincse, alakul a kifejező képessége. A nyelvi fejlesztés, a verbalitás állandó kísérője a percepciófejlesztésnek. Nem nélkülözhetjük a fejlesztő játékok során, hiszen a tapasztalatok nyelvi formája a szóban nyilvánul meg. A vizuális percepciófejlesztés fő feladata a szemmozgás tudatos kontrolljának kialakítása. A célt szolgálja a Pillangóröptetés, vagy a Fények tánca. A gyermek csak a szemével, a fej elmozdulása nélkül követi a fény útját, vagy a papírpillangó röptét. A vizuális zártság-egészlegesség alakítása a Mi hiányzik? - játékokkal fejleszthető. A gyermeknek fel kell ismernie valaminek a hiányát egy tárgyon, személyen, egy eseményt ábrázoló képen. A vizuális időrendiség fejlesztése elősegíti az időérzék kialakulását. Ismert mesék, mindennapi események képeit készítettük el. Ezeket rakják sorba a gyermekek. Közben kérdésekkel segítjük őket: mi történt előbb, később, majd összefüggően is elmondják. A vizuális ritmus fejlesztése különböző minták folytatása, elrendezése, egy adott szabály szerint. Ezzel fejlődik a gyermek szabálytudata, szabálykövetése is. A gyermek vizuális memóriáját mozgással fejlesztjük, egyszerű formák, minták bemutatásával, amit meg kell jegyeznie, ki kell raknia. Az auditív percepció fejlesztését a külvilág hangjainak megfigyelésével kezdjük. Rövid idő alatt minél több hangra próbálunk felfigyelni, azokat megjegyezni, felsorolni. Figyeljünk azokra a hangokra, amelyeket az ember ad, ha például sóhajt, sír, eszik stb. Meghallgatjuk az állatok, a természet, a tárgyak hangjait és próbáljuk ezeket utánozni. Ezeknél a játékoknál átfedés látható a nyelvi fejlesztéssel, mert nemcsak a gyermekek hallása alakul, hanem tökéletesedik a légzésük, a szájszervek működése is. Ritmust tapsolunk, kopogunk, dobogunk, ezt kell visszaadni a gyermeknek. Játékaink kiterjednek a hangdifferenciálásra is, pl s-sz, z-zs, p-b stb. A zöngés és zöngétlen hangokat különítjük el játékosan. Mindegyik játék, azontúl, hogy fejleszt, a dyslexia megelőzését is szolgálja. A tapintásos észlelés fejlesztését gyurmával kezdjük. Megtapasztalják a gyermekek a formálhatóságát, a simaságát, a keménységét, a puhaságát. Sokféle anyagot biztosítunk számukra, amelyek segítségével fejlődhetnek. A Mi van a zsákban? - játék fejleszti ezt a területet igen jól. A térészlelés fejlesztése során a teret bemozogjuk, a gyermek így szerez tapasztalatokat a térbeli irányokról, viszonyokról. Nagyon fontos eleme a vizuális mélység, a távolság észlelésének alakítása. Erre a sétákat lehet jól felhasználni. Beszélgetünk arról, melyik ház van közelebb, távolabb. Képen is megfigyelhetjük a közelebbi, távolabbi dolgokat, beszélgethetünk arról, hogyan érzékelhető a rajzon ez a jelenség. A mozgásos észlelés fejlesztése során a gyermek különböző mozgásokat végez úgy, hogy szemét bekötöttük. Így próbál lépegetni, lábemelést, karkörzést végezni, így kell felismernie a hátára rajzolt formákat is. Verbális fejlesztés A beszédnek két oldala van, egyik a beszéd észlelése, a másik a beszéd produkciója, létrehozása. Mindkét oldal sokrétű képességet feltételez. Így a hangok észlelését, a hangok létrehozását, a szavak megértését és a szavak alkotását. A gyermeki beszéd alakulása hosszú fejlődési-tanulási folyamatban realizálódik, feltételezve megfelelő központi idegrendszert, ép beszédszerveket, hallásszerveket. A gyermeki beszéd fejlődését nagyban befolyásolja környezete. A fejlesztés (játék) területei: a beszédszervek ügyesedését célozzák, a hallás, a beszédhallás fejlődését segítik, a hangok felismerését, raktározását, felidézését szolgálják, a helyesen ejtett hangok, tiszta artikuláció gyakorlását célozzák, sajátos anyanyelvi formák felismerését, elsajátítását segítik, szavak értését, rögzítését, felidézését jelentik.

 
Pontosidő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2004-08-30
 
Ősz
 
Tél
 
Tavasz
 
Témakörök
 
Kereső
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak