óvodapedagógus segédanyagok
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Linkek
 
Anyanyelv és gyermekirodalom
 
Bábjáték
 
Beszédművelés
 
Csop. kép. fejl.
 
Diff. ped.
 
Ének-zene
 
Matematika
 
Ped. szoc. pszich.
 
Term. ism.
 
Testnevelés
 
Pedagógia II.
Pedagógia II. : Az óvodai tanulás sajátosságai

Az óvodai tanulás sajátosságai

Orsi  2004.08.30. 13:58

Forrás: Játékpszichológia (szerk: Stöckert Károlyné): 201. old. Játék és tanulás ? Stöckert Károlyné

A kisgyerek játéka nem más, mint a külső és belső valóság egyik érvényes feldolgozási módja (azaz tanulása), amely minőségileg más ugyan, mint a felnőtté(más a menete, szerkezete, érvényességi igénye), de ugyanolyan értékes és adekvát. Nem helyes, ha a tanulást leszűkítjük csupán a tudatosság területére. Van nem tudatos tanulás is. Az ember éber állapotban mindig tanul, és gyakran anélkül, hogy ennek tudatában lenne. A gyerek óvodáskorban tehát másként tanul, mint a felnőtt, vagy akár a ?nagyiskolás?! Ez az időszak a nem tudatos tanulástól a tudatos felé vezető szakasz, amikor is a tanulás többnyire a felnőtt számára közvetlenül nem látható módon (latensen) megy végbe, és a felszínen mint játék jelenik meg. Normális gyerek ?nem tud nem tanulni?! Minden élőlényben van bizonyos tudásvágy, az emberben pedig különösen magas szintet ér el. Nemcsak változatos, érdekes, hanem egyre bonyolultabb ingereket keresünk. Ha az idegrendszer izgalmi szintje túl alacsony (unatkozik), a gyerek nyugtalan lesz, kereső-kutató manipulációba kezd, keresi a változást, az új ingereket, amelyek segítségével izgalmi szintjét emelheti. Ez a diverzív kíváncsiság szórakoztató jellegű explorációs tevékenységet eredményez. Belülről motivált viselkedést amelyhez nem szükséges sem külső kényszer, sem jutalom. Amennyiben az érdekes külső hatások az idegrendszer aktivációs szintjét túlságosan is megemelik ? a gyerek ennek a csökkentésére törekszik. Vagyis: megoldja a problémát, megérti, bekebelezi az új benyomást, végére jár a dolognak stb. Ez a specifikus kíváncsiság, amely következtében a gyerek többet akar megtudni környezetének különös, ismeretlen ingereiről, ezért kitartóan vizsgálja, explorálja őket. Az emberi természet lényegéhez tartozik, hogy proaktív. Előretörő, előremutató aktivitás jellemzi, tehát nem tud ?visszafelé haladni?. A gyerek sem ?fejlődhet vissza?, ha normális, és ha megfelelő tárgyi/társas környezetben nő fel. Ha a gyerek tanulási vágya, információkeresése, kíváncsisága, megértési igénye kielégül, ez számára örömforrás, belülről való jutalmazás ? és viselkedésváltozás alapjául szolgál! White szerint az ember tanulását kompetenciára való törekvése biztosítja. (kompetencia = valamire való képesség, a hatni tudás, hatékonyság érzése) Ennek érdekében a gyerek önmagával és a környezettel kapcsolatos tárgyi és szociális tapasztalatok szerzésére, önállóságra, a felnőttek életében való részvételre törekszik. A kompetencia szempontjából optimális helyzetek jellemzői: többé-kevésbé bizonytalan szituációk, kevés korlátozottság, nagyfokú szabadság közepesen erős motiváció. Fentiek szinte kizárólag a spontán, szabad játékban valósulnak meg csak teljesen. Oktatási helyzetben (kötött foglalkozás) a szituáció többnyire egyértelmű, az extrinzik hatások (idő, felügyelet, teljesítményelvárás, jutalom) korlátozóak, és a motiváció (külső) túl erős. Ilyenkor a tanulás látszólag gyorsabb, de nem kap elég teret a latens tanulás. A közepes motiváció ? amely a gyerek spontán játékában érvényesül leginkább ? jobban elősegíti az explorációs és kísérletező attitűdöt, s így a kompetens interakciók létrejöttét. Az ún. Oktatási helyzetek másik hátárnya, hogy a tanulás nem természetesen adódó helyzetekben (kontextusban), hanem előre kitervelt, mesterségesen létrehozott szituációkban történik. Így nem biztosítható az ismeretek közvetlen alkalmazása, felhasználása, a tanulás csupán leckeszerű. Korlátozott mértékű az interorizáció, ami lényegében csak formális tudáshoz vezet. Játék közben a gyerek leginkább önmagát, saját pszichikus folyamatait tanulja, sajátos technikával. Részben úgy, hogy a külvilágra kivetíti, ott mintegy befogadó-helyeket keres számukra, részben pedig befelé fordítással, amikor a külső tapasztalatokat önmagába vetíti, belülről éli meg, interorizálja őket. Mérei Ferenc szerint a gyerek játéka során sajátos, lazított körülmények közt új benyomásokat von be, asszimilál a már meglévő régi sémáiba. Kivetítéskor az analógiás gondolkodásra támaszkodik, ennek segítségével próbálja megérteni ? azaz visszavenni, tudásának részéve tenni ? tudattalan, belső folyamatait. A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy a 7 éves kor alatti gyerek tanulásának igazi terepe a játék. Spontán, szabad játékban a kompetenciára törekvés ? mint intrinzik motiváció ? önálló tapasztalatszerzésre, hatékonyságra, önállóságra, a belső és a külső világ ?birtokbavételére? ösztönzi őt. Ugyanakkor a játékban folyamatosan és spontán magatartásformák és a kulturális értékek elsajátítását eredményezi. (Csimpánzoknál és különböző vadászó-gyűjtögető életmódot folytató népeknél megfigyelték, hogy soha nem avatkoznak közvetlenül a kicsinyek játékban folyó tanulásába. A felnőtt szerepe náluk: érzelmi biztonságot adó háttér-, valamint természetes élethelyzetekben nyújtott modellszerep.) Ezért, az óvodai nevelésben is az óvónő kétféle, de egymással rugalmasan kapcsolódó beállítódására (és viselkedésére) van szükség: megengedő, elfogadó, támogató attitűdre ? elsősorban a spontán játékkal kapcsolatosan. Állandó modellnyújtásra, hiszen tudjuk, hogy a gyerekek kitüntetett érdeklődéssel fordulnak általában a felnőttek felé, és igénylik az együttműködésüket. E kétféle felnőtti beállítódás és magatartás minden bizonnyal alapja és biztosítéka lehet az óvodás gyerek tanulásának és értelmi fejlődésének. Forrás: Játékpszichológia (szerk: Stöckert Károlyné): 215. old. Tanulás a játékban I. - Calliess, E Amikor a két-, három- vagy négyéves gyerekek úgy játszanak, hogy környezetük bizonyos részeit fakockákból megépítik, agyagból megformázzák vagy lefestik, akkor a világról kialakított elképzeléseiket jelenítik meg. Egyúttal fontos és sokszínű tapasztalatokat szereznek a tárgyakkal kapcsolatosan: változó perspektívában látják őket, találkoznak jellemző tulajdonságaikkal és megtanulják nevüket. A játék során egyre szélesebb és differenciáltabb tudáskészletre tesznek szert, és olyan funkciók is működésbe lépnek egyúttal, amelyekre más viselkedésmódban nincs lehetőség. A gyerekek fantázia- és szerepjátékaikban az ún. ?mintha-viselkedések? során képzeletbeli jelentést tulajdonítanak a környezet tárgyinak és jelenségeinek, s közben megváltoznak azok tulajdonságai is. Az egyszerű fadarabból képzeletük babát, lovacskát vagy hidat varázsolhat ? aszerint, hogy mit kíván a játék menete. Mindezeknek előfeltétele a konkrét észlelés és a képzelet közti rugalmas kapcsolat, amely ebben az életkorban csak a játékban jöhet létre. A szimbolikus játékokban a tárgyi környezeten kívül emberi tulajdonságokkal, szerepekkel, elvárásokkal és szociális helyzetekkel is szembesülnek a gyerekek, és játékos kísérletezgetésekkel fokozatosan megismerik őket. A szabályjátékokban a kommunikációs képességek, szociális viselkedési stratégiák elsajátítására nyílik lehetőség. Jártasságok szerezhetők a másik gyerek kívánságainak, véleményének és érdekeinek és érdekeinek a figyelembevételében és a reagálásokban. Fontos, hogy a játszók képesek legyenek a fennálló vagy megegyezéssel kialakított szabályokhoz, normákhoz alkalmazkodni. Azt is megtanulhatják a gyerekek, hogy a szabályokon együttes megegyezéssel változtatni is lehet. A gyerekek kutató-felfedező-birtokba vevő és egyéb játékos viselkedéseit jókedv, öröm, pozitív izgalmak és feszültségek kísérik. A játék tehát a szó legszorosabb értelmében véve a tanulás alapvető formája!

 
Pontosidő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2004-08-30
 
Ősz
 
Tél
 
Tavasz
 
Témakörök
 
Kereső
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak