Nevelésszociológia
Orsi 2004.08.30. 13:49
fogalma, neveléselméletek a nevelésszociológiában
Nevelésszociológia:
szakszociológia
Társadalmi közösségekben a nevelés alapjait vizsgálja.
Az egyik elmélet szerint:
a nemzedékváltás folyamatát vizsgálja
az idősebb generáció tapasztalatainak továbbadása a fiatalabb nemzedéknek.
A másik elmélet szerint:
a neveléstudomány sajátos része.
A gyereket körülvevő környezet szociológiai elemzését tartja fontosnak. Pl. Szabadidő tevékenység
Családi hatásrendszer vizsgálata
Csoportok, kortársi kapcsolatok hatásrendszereit emeli ki.
Intézményi hatásrendszert emeli ki.
Felnőttnevelés az igazi nevelésszociológia feladata.
Neveléselméletek a nevelésszociológiában:
A társadalom és a nevelés viszonyrendszerével foglalkozik.
Már az ókorban foglalkoztak ezzel:
megfogalmazták a társadalom jobbítását a nevelés terén -> Platón -> utópikus állam létrehozása.
Társadalom formálása neveléssel
Középkor:
Rousseau elve érvényesül -> kivonul a társadalomból a neveléssel -> Emil
Pestalozzi megvalósította a gyakorlatban -> munkaiskola (családtól távol)
XIX.Század. A munkásmozgalmakban a reformtörekvések terjedtek el.
Dürkheim: idősebb nemzedék hatása a fiatalokra.
Fontos a társadalmi környezet megváltozását figyelembe venni a tapasztalatok átadásakor.
Znaniecki (lengyel):
fontosnak tartotta a kulturális rendszerek tevékenységét (vita, agitáció, társadalmi kötelékek: barátság, szolgaság; személyiség szerepe: apa; társadalmi csoportok kapcsolata: család, helyi közösség)
Dewey:
az állandóság és a változás kérdésével foglalkozik. Állami hatalom, állampolgár egyéni szabadságjogaival
állandóság <-> változás örök harcban áll. Kibékítése fontos szerinte
Szerinte a demokráciával valósul meg.
Makarenkó:
közösségi neveléssel foglalkozott.
A gyerek magatartása a közösségben
szocialista közösségi ember
Dürkheim:
a nevelés új embert teremtő funkció
szocializációval a társadalom aktív tagjává válik az ember.
Felvilágosodás:
a népeket ki kell vezetni a félhomályból
Forradalmárok:
Ha a társadalmi rendszer igazságos, ésszerű szabályokat alkotnak a társadalomban, akkor tökéletesedik a nevelés is.
A társadalom hat a nevelésre.
|